Política 17/05/2019

Eduardo Zúñiga: "Podem és l'únic partit que pot garantir la congelació de grans obres viàries"

Entrevista amb el candidat a la batlia de Llucmajor per Podem

Kike Oñate
4 min
campanya-Zuniga-hem-vots-que_1362473918_2372763_1233x1848

PalmaEduardo Zúñiga és el candidat de Podem a la batlia de Llucmajor. Després de quatre anys com a cap de Comunicació del Consell de Mallorca, ha decidit fer una passa i entrar en política municipal. A través dels coneixements que ha adquirit durant la legislatura, pretén solucionar els problemes que més afecten Llucmajor: la reconversió turística, la mobilitat, la gestió dels residus i la governabilitat d'un dels dos consistoris de les Balears on tres formacions han compartit la batlia.

L’ampliació de l’autopista fins a Campos serà la darrera intervenció d’aquestes característiques o n’hi haurà d’altres?

Serà la darrera gran infraestructura per a vehicles privats i de combustió, però no ens oposam que un tren surti de Palma i arribi a Felanitx. Una de les coses que ens va ajudar a decidir a acceptar la carretera de Llucmajor-Campos va ser la impossibilitat de posar en marxa la construcció del tren, tot i que ens ha deixat un sabor agredolç. No es pot jutjar la política ambiental de Podem per vuit quilòmetres de carretera. De fet, Podem és l'únic que pot garantir la congelació de grans obres viàries.

Quins aspectes prioritzaríeu a l'hora de gestionar l'Ajuntament?

Llucmajor és un manual d'estil de tot el que no s'hauria d'haver fet. Totes les urbanitzacions es varen construir sense serveis bàsics i l'Arenal és un desastre urbà. És imprescindible renovar el Pla General d'Ordenament Urbanístic, prenent com a referència el pla redactat pel Consell. En aquest sentit, també s'ha de dotar de clavegueram totes les urbanitzacions que no en tenen, especialment a Vallgornera, perquè estan sobre unes coves molt importants. De fet, els 8 milions d'euros que pot costar el projecte es poden fer front amb part de l'impost de turisme sostenible. A més, des de Podem consideram que l'Arenal pot servir d'exemple per recuperar una zona devastada.

I pel que fa a la mobilitat?

Volem canviar el flux del transport públic per allunyar els vehicles més contaminats, convertir en zona de vianants la primera línia de mar i dotar d'espais socioculturals la zona perquè els joves tinguin una alternativa d'oci de l'Arenal. A més, el nostre municipi no està connectat com cal amb l’hospital Son Llàtzer, i per això volem arribar a un conveni amb l’empresa de transport públic. També es podria arribar a un acord amb empreses públiques del taxi per a qui vulgui anar-hi fins a l'hospital, com ja varen fer a Marratxí.

Què proposa Podem en matèria de residus?

Cal una recollida selectiva al poble i a les urbanitzacions de Llucmajor; a més, el municipi s'ha d'adaptar al Pla director sectorial de residus no perillosos de Mallorca. S'ha de personalitzar el servei de neteja de manera manual, per les males herbes que surten sobretot a les urbanitzacions; en cap cas utilitzaríem substàncies químiques. Durant aquesta legislatura, la recollida de residus ha estat bastant desastrosa, però el batle em va explicar que l'empresa contractada va fallar bastant. Però no critic la gestió actual, sinó la que s'ha fet durant quaranta anys.

Els empresaris hotelers de la zona turística de la Platja de Palma i l'Arenal s'han queixat que la inversió pública no ha acompanyat la privada que han fet. Què proposau en matèria de reconversió?

Convertir en zona de vianants la primera línia pot estimular noves inversions que la millorin, i que en dues o tres legislatures fins a la tercera i quarta línies siguin de vianants. La zona que correspon a Llucmajor de l'Arenal és petita, i si només regulam el trànsit de cotxes i feim aparcaments, la qualitat de vida de la gent pot millorar considerablement. El concepte de transport urbà que s'està desenvolupant a Torre Molins, Itàlia i Grècia és una bona referència del que necessita el municipi: treure el trànsit i potenciar que la gent surti al carrer i ompli de vida els espais. Si s'han de caminar cinc minuts més per arribar al teu cotxe, que està estacionat en un aparcament públic, potser costa entendre-ho al principi, però a la llarga millora la qualitat de vida.

La batlia del municipi ha estat compartida entre MÉS, PSIB i El Pi

No hi estic d'acord i no m'agrada, perquè el partit més votat ha de ser el que lideri la batlia. En cas que dues formacions quedin empatades, sí que valoraria la possibilitat de repartir la batlia, però és molt estrany que passi. Un pacte de govern es pot dur a terme sense que cada un dels partits implicats tingui el seu any de govern de la batlia.

Què us motiva a presentar-vos?

Quan vaig començar de director insular al Consell de Mallorca, pensava que l'aventura s'acabaria aquesta legislatura, però m'he decidit a fer la passa amb una condició: començar des de l'experiència municipal. Haver entrat en política i treballar des d'un punt de vista tècnic m'ha ajudat a conèixer l'interior de la institució insular i crec que em pot ajudar molt per millorar la situació de Llucmajor, on des de fa uns anys residesc amb la meva família.

stats