RECURSOS HUMANS

El Consell de Mallorca ordena la planificació dels llocs de feina

La institució insular ha aprovat un catàleg de funcions per revisar i homogeneïtzar la RLT

Una Relació de Llocs de Treball (RLT) antiquada i caòtica és el que trobaren els actuals dirigents del Consell de Mallorca quan començà la legislatura l’any 2015. La Conselleria de Modernització i Funció Pública ha treballat des de llavors per posar ordre, homogeneïtzar categories i simplificar la distribució dels llocs de feina. “Mai no havia vist tantes categories en una RLT”, indica la consellera Carmen Palomino.

Segons explica, els esforços per racionalitzar la distribució de funcions dels treballadors del Consell se centraren en dos punts. “En primer lloc, organitzàrem les jornades laborals, perquè n’hi havia fins a 26. Ara només n’hi ha de quatre tipus”, comenta la consellera. A més, el gener es va aprovar un catàleg de funcions, que serà una eina útil quan s’hagi de tornar a revisar la RLT. La darrera modificació del document data del 2 de maig de 2018.

“Les categories laborals no es podran reduir gaire, perquè moltes són necessàries”, continua Palomino. “Cal tenir en compte que el Consell té competències molt variades, que van des de les culturals fins a les de carreteres, passant pel manteniment de la xarxa de refugis”.

Però l’excessiva diversitat de jornades laborals i llocs de feina no és l’únic problema de la RLT del Consell. Alguns dels requisits per accedir a aquestes ocupacions han quedat obsolets, com és el cas dels tres anys de llicenciatura que es demanen a moltes places i que no estan adaptats al pla Bolonya. Les titulacions exigides a la RLT venen determinades “per les necessitats de cada departament” i en aquest terreny “no s’han fet grans modificacions”, diu la consellera. “És cert que no ens hem adaptat a la nova situació i que no es modificà el requisit dels tres anys de carrera”, diu Palomino. La consellera també explica que “molt personal entrà amb aquest requisit” i que “eliminar-lo llevaria opcions a molts interins”. El problema dels interins prové de la manca d’oposicions. Des de 2006 només s’han incorporat 24 bombers via oposició i està previst que se n’incorporin 24 més abans de juny d’enguany. Més enllà d’això, les convocatòries de treball públic no han existit. De fet, un dels objectius pendents abans que acabi la legislatura és “aprovar un pla d’estabilitat” que “ajudi els interins”.

Per part seva, la secretària general de CCOO al Consell, Lucia Castelló, considera que aquesta legislatura s’hauria pogut fer més per deixar enllestida una RLT més organitzada. “Els criteris de les places són decisió del Consell i han tingut tres anys per estudiar el tema”, comenta. Castelló afegeix que el fet d’adaptar les titulacions al pla Bolonya no impedeix “l’accés a persones amb titulacions anteriors”. “Els interins no són excusa per no haver actualitzat la RLT”, diu.

Tot i això, la sindicalista reconeix la importància “d’haver elaborat un catàleg de funcions”. “És el primer cop que s’ha fet en la història del Consell i la RLT hi ha d’anar de la mà. La llàstima és que tot és excessivament lent”, lamenta. “Queden moltes coses per fer i està clar que no es pot arreglar completament una situació que ve de tan enrere en només quatre anys”, apunta.

Segons Castelló, l’única manera d’enllestir una RLT ajustada a les necessitats laborals de la institució insular és “revisant cada una de les places que hi figuren, amb les titulacions i els complements inclosos”. Aquesta és una reivindicació dels sindicats “des de fa molt de temps”. “Hem rebut tota classe de respostes respecte d’això”, diu la sindicalista.

Igual que la consellera Palomino, Castelló pensa que un dels grans problemes que arrossega la plantilla del Consell és l’interinatge. “La taxa d’interins ronda el 50% i no hi ha hagut oferta pública, tot i que s’hauria pogut fer”, precisa. “És una situació que genera inseguretat al treballador, que pensa que pot perdre el lloc de feina en qualsevol moment. Els períodes sense oposicions no poden ser tan llargs”.

Desordre i requisits antiquats

Quan començà aquesta legislatura, els responsables del Consell de Mallorca arribaren a trobar 26 classes diferents de jornada laboral a la Relació dels Llocs de Treball. Ara només n’hi ha 4.

Un dels requisits per accedir a molts dels llocs de treball és haver completat tres anys de llicenciatura. Aquesta exigència és del tot obsoleta i no està adaptada al pla Bolonya.

EDICIÓ PAPER 17/02/2019

Consultar aquesta edició en PDF