CONTACTES BILATERALS

Catalunya i les Balears reprenen les relacions

Damià Calvet (PdeCat) va visitar Palma i es va trobar amb Vicenç Vidal (MÉS) i Marc Pons (PSIB)

El conseller català de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet (PDECat) va visitar Palma ahir i despús- ahir. El successor de Josep Rull és el primer membre del nou gabinet de Quim Torra que visita les Balears i que es troba amb membres de l’Executiu de Francina Armengol. En aquest viatge a Mallorca, Calvet s’ha reunit amb els seus dos homòlegs balears: el conseller balear de Territori, Energia i Mobilitat, el socialista Marc Pons, i el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, Vicenç Vidal (MÉS).

Marc Pons va valorar la reunió com a “més que positiva”. Va dir que “servirà per reforçar els lligams entre Catalunya i les Balears” i “va recordar que les Illes i el Principat són “dos territoris amb molta història compartida”. Vicenç Vidal es va mostrar també “content” i va puntualitzar que amb la trobada amb Calvet, la seva conselleria “reprèn les tasques iniciades amb el conseller Josep Rull”, que és a la presó.

Damià Calvet es va mostrar satisfet per recuperar les institucions catalanes “després de mesos sota el control de l’estat espanyol”. “Ara començam a desenvolupar l’acció de Govern, tant pel que fa a la gestió diària com per aplicar una agenda modernitzadora de país i de versió dels efectes del 155”. Aquesta acció de govern, va dir Calvet, “implica relacionar-nos amb els governs amb els quals compartim història, cultura i territori, encara que sigui marítim”, ha explicat.

En la trobada de Calvet i Pons es varen abordar qüestions com l’habitatge, “que actualment és una de les problemàtiques més importants que tenim des del punt de vista social i que estam afrontant amb diferents instruments”, segons el conseller de la Generalitat.

Uns altres temes que hi va haver sobre la taula varen ser les infraestructures portuàries i aeroportuàries i el corredor mediterrani. Pons va destacar, sobretot, el suport clau de Catalunya a l’hora d’incloure el port de Palma al corredor mediterrani i “enganxar” l’Arxipèlag a aquesta infraestructura ferroviària a través de les anomenades autopistes del mar, un seguit de rutes marítimes que connecten els diferents països europeus i que actualment ometen el port de Palma. Aquesta inclusió en el disseny del corredor mediterrani i el seu equivalent marítim, les autopistes del mar, suposaria l’arribada de fons europeus per ampliar i millorar infraestructures portuàries i ferroviàries de les Balears, especialment de Mallorca, però en qualsevol cas serà la Unió Europea la que tindrà l’última paraula. Que el port de Palma pugui formar part d’aquesta xarxa de comunicacions europees és un objectiu que, segons Calvet, el govern català “comparteix i defensarà conjuntament amb el Govern balear”.

Pel que fa als aeroports, Calvet i Pons varen reivindicar que una gestió individualitzada -ja que actualment AENA controla i gestiona els aeroports com un tot, sense gairebé cap intervenció de les administracions autonòmiques. “És la millor manera de posar aquestes infraestructures al servei de les persones i de l’economia”, va assegurar Calvet.

Reunió amb Medi Ambient

Dijous, Damià Calvet també es va reunir amb el conseller de Medi Ambient, Vicenç Vidal. Segons el representant català, la trobada va servir per elaborar “estratègies comunes de gestió de la costa i del litoral, de sostenibilitat com és el corredor dels cetacis o com la negativa que s’efectuïn prospeccions petrolieres en la nostra mar Mediterrània”. “Això ens uneix i hem de continuar-hi treballant”, va dir. Els dos consellers es varen emplaçar a col·laborar en diversos àmbits competents dels dos departaments, com ara el dels residus.

“El Govern balear està desenvolupant una llei de residus i nosaltres ja la tenim i podem intercanviar experiències sobre el que ha estat la nostra acció de govern i, alhora, podem aprendre què es fa a les Balears en temes tan sensibles com la progressiva eliminació dels envasos de plàstic”, va manifestar.Vidal va lluir el llaç groc a la solapa, igual que Calvet, i va recordar en un tuit que la reunió amb el seu homòleg havia de servir per reprendre les relacions bilaterals que la seva conselleria ja mantenia amb l’anterior conseller, Josep Rull, que va ser destituït per l’article 155 i que actualment és a la presó.

Després del primer contacte, tant Vidal com Pons es varen emplaçar a fer una nova trobada després de l’estiu amb Calvet, acompanyats dels respectius equips tècnics per elaborar els temes que durant aquests dos dies s’han posat sobre la taula. “Farem una segona reunió, i una tercera i una quarta, si fa falta”, va emfasitzar Pons.

Trobada amb l’OCB

Damià Calvet no es va citar només amb càrrecs públics, sinó que també va aprofitar per reunir-se amb el president de l’Obra Cultural Balear, Josep de Luis. Segons el conseller, la reunió amb De Luis va servir “ per refermar i enfortir els llaços que ens agermanen”.

El president de l’OCB va explicar que tots varen parlar de la situació “de la nostra llengua i la nostra cultura” i que també abordaren el tema dels “presos polítics i els exiliats”. El nou escenari polític espanyol, després de la moció de censura de Pedro Sánchez, també va aparèixer a la conversa entre els que es consideren dos amics.

De fet, Calvet va viure a Mallorca un temps: va ser vocal de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Mallorca, vicepresident de l’Associació de Promotors Immobiliaris de Balears, membre del consell d’administració de l’Ibavi i delegat territorial de la immobiliària Vertix, a més de gestor urbanístic del Banc Sabadell a les Illes i soci fundador de Dèria Editors. Fins i tot, l’any 2009, Calvet va ser un dels negociadors de la coalició entre l’antiga Convergència i Unió Mallorquina, juntament amb altres partits, per anar junts a les eleccions al Parlament Europeu.

Les autopistes del mar, una oportunitat

Una autopista del mar és un corredor de transport marítim intensiu a la Unió Europea. Hi ha dissenyades quatre grans xarxes de connexions entre ports europeus. A la Mediterrània occidental, un seguit de rutes connecten ports com Barcelona, València i Tarragona amb Itàlia, França i Malta. Actualment, el disseny omet el port de Palma i les autoritats catalanes i balears lluiten perquè s’hi inclogui. A més, les autopistes del mar permeten connectar amb el corredor mediterrani, la infraestructura ferroviària que recorre la costa peninsular cap a Europa.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 16/09/2018

Consultar aquesta edició en PDF