03/08/2019

Així es fabrica un Dirigent de Ciutadans

3 min
Així es fabrica un 
 Dirigent de Ciutadans

Subdirector“Perdona, t’he de deixar perquè ara tenim sessió de coaching”. Més d’un diputat al Congrés s’ha sorprès quan, parlant amb algú de Ciutadans, s’ha trobat amb aquesta excusa per donar per acabada la conversa. I és que Ciutadans, malgrat el discurs amb tocs liberals i rabiosament individualista que professa, és el que més es preocupa perquè els seus portaveus tinguin una imatge i un discurs com més homogenis i reconeixibles millor. No es deixa res a la improvisació (o, si ho prefereixen, a la iniciativa individual), de manera que tots ells acaben semblant clons del producte principal: Albert Rivera.

Discurs únic

Ningú surt de l’argumentari oficial ni de les paraules clau

És una obsessió de Rivera des del principi, perquè abomina del model de barons populars o socialistes amb personalitat pròpia. A Cs no hi ha versos lliures ni matisos territorials, i tothom ha de seguir fil per randa l’argumentari oficial.

Aquests documents interns estan supervisats per experts en comunicació, cosa que es nota en la importància que donen a l’ús de paraules clau, com ara colpistes per referir-se als independentistes, i sanchisme i banda per atacar el PSOE i els seus aliats.

Aquest assessorament basat en tècniques de màrqueting polític va quedar al descobert quan, abans d’una entrevista al Salvados a Inés Arrimadas, un expert se li dirigia en aquests termes davant el temor de no tenir memoritzades certes dades: “La gent al final... és pura actitud. No m’he quedat amb cap dada ni percentatge, però que bé que ho explica...”

Imatge normativa

Els candidats de Cs tipus han de transmetre la idea d’èxit

Quan veus un dirigent de Ciutadans, la idea que t’ha de venir al cap immediatament és la d’èxit. Per això els experts del partit prefereixen perfils joves, que transmeten energia, i amb una imatge normativa dins els paràmetres de la classe mitjana o alta urbana.

Per això es cuida molt tant l’aspecte exterior com la roba, que no poden en cap cas ser disruptius o projectar valors que no encaixin amb el relat principal. Per això les principals cares visibles, com el mateix Rivera, Arrimadas, Aguado, Villacís i ara Lorena Roldán, tenen entre 36 i 41 anys. L’excepció serien José Manuel Villegas (51), Carlos Carrizosa (55) i Juan Marín (56).

Notorietat

La crispació i les ‘performances’ són claus per sortir als mitjans

L’ús d’un llenguatge extremadament agressiu i provocador, fins i tot faltant al respecte a l’adversari, és un dels mètodes preferits de Cs per obtenir ressò mediàtic juntament amb l’ús d’elements sorprenents com ara cartells, banderes, etc. per aconseguir una imatge diferent que pugui colar-se als informatius.

Aquesta tàctica de la performance també la va fer servir Rivera en els debats preelectorals, quan va regalar a Pedro Sánchez un exemplar de la seva pròpia tesi doctoral per remarcar que “era un llibre que no s’havia llegit”. El socialista hi va respondre regalant-li un llibre de Santiago Abascal.

Victimització

Un dels eixos d’actuació de Cs és demostrar que fan el que els altres no s’atreveixen a fer

Un dels valors que volen projectar els spin doctors de Cs és el de valentia i coratge, i per això planifiquen actes on saben que no seran ben rebuts. Aquesta estratègia es va fer servir primer amb èxit a Catalunya (retirada de llaços grocs, actes a Vic i Amer, a més de Waterloo) i després s’ha exportat a Euskadi (actes a Altsasu i al poble de Josu Ternera) i a Madrid (participació en la desfilada de l’Orgull LGTBI).

L’objectiu, tal com es reconeixia en un informe intern, és aconseguir impacte mediàtic i fer servir en benefici propi les protestes en contra seva per presentar-se, per una banda, com a víctimes dels intolerants, i, per l’altra, com a herois del constitucionalisme.

Professionalitat

Rivera busca professionals d’èxit amb ganes de fer política

Ni Albert Rivera ni Inés Arrimadas poden presentar un gran currículum professional (el primer va treballar a La Caixa i la segona en una consultoria), perquè van entrar en política abans dels 30. Per això en els últims temps Rivera, que blasma els polítics de carrera, s’ha esforçat per incorporar professionals de prestigi. Així s’expliquen els fitxatges de l’exvicepresident de Coca-Cola Marcos de Quinto, que té un patrimoni declarat de 47 milions d’euros, i d’Edmundo Bal, l’advocat de l’Estat que es va negar a acusar els líders del Procés només per sedició.

stats