Part Forana 10/01/2022

Qui són les madones de la festa?

Dues artanenques recullen gloses per plantejar una nova lectura de Sant Antoni i de qualsevol festa tradicional

2 min
Qui són?

Les madones de la festa són Maria Lliteras i Aina Ferragut, veïnes d'Artà. Són elles, però també ho és qualsevol dona que vol que es consideri el seu paper a la festa, al trull, al poble. Ambdues són les promotores d'una campanya a les xarxes socials anomenada 'Ses madones de sa festa', que s'engega aquestes dates, coincidint amb Sant Antoni, a través de la qual recullen gloses que reivindiquen el paper de la dona dins les celebracions populars.

L'any 2018 el Dimoni Gros d'Artà va passar a una nova generació: Xisco Sansó Mosca va heretar la funció del seu pare. Aquell fet va ser un punt d'inflexió per les dues promotores, que varen considerar que era moment de remoure consciències. Entrava dins la imatgeria col·lectiva la possibilitat que el Dimoni Gros fos una dona?, es demanaven. Amb el coneixement que una festa alternativa no triomfaria dins un poble aferrat a les seves tradicions, varen capgirar la idea i, ara, utilitzen les eines de la mateixa festa, és a dir, la glosa, per plantejar una nova lectura i definició de la festa de Sant Antoni. "Les dones mai surten a la foto, no són protagonistes de la festa", expliquen.

ses madones de sa festa

Les artanenques gestionen aquest projecte aprofitant els seus coneixements. Lliteras és dissenyadora gràfica i gestora cultural, mentre que Ferragut és filòloga de llengua catalana. Ara, les xarxes socials són el seu megàfon i el d'una causa que a poc a poc s'ha anat fent universal. "Va començar amb la qüestió d'Artà, però ara s'extrapola a qualsevol festa", diuen. Així, també han recollit glosat sobre el debat de les dones a les festes de Sant Joan de Ciutadella.

D'aquesta manera, des del seu compte d'Instagram, que ja té més de mil seguidors, mostren les gloses que els fa arribar tothom que hi vol participar de manera totalment anònima. Sobre sexualitat, del col·lectiu LGTBIQ+, d'empoderament... de totes aquestes qüestions parlen les gloses relacionades amb el trull. Tot això, perquè "la festa és molt representativa per nosaltres i no pot ser que la dona hi sigui tan poc present", deixa clar Maria Lliteras.

stats