La renovació pedagògica arriba a l'escola de la Colònia de Sant Pere

Rosa dels Vents ha estat un dels 20 centres seleccionats per la Conselleria per aplicar la nova metodologia educativa

L’escola Rosa dels Vents, de la Colònia de Sant Pere, enceta el curs escolar amb un nou projecte educatiu com a centre innovador, basat en la pedagogia activa i l’aprenentatge autodidacte. Les aules d’aquest centre han substituït els pupitres, les pissarres i les tarimes per ambients en els quals els infants circulen lliurement i acompanyats dels mestres.

El material utilitzat, sobretot de l’escola Montessori, està basat en l’experimentació, és a dir, en l’estímul del nin, per posar-lo en conflicte i ajudar-lo a resoldre’l. Cada joc està elaborat basant-se en competències bàsiques i organitzat per diferents espais.

Es tracta d’un mètode dinàmic en què el mestre acompanya i avalua, però no imposa. En què es respecten i es tenen en compte les característiques de cada alumne, que tria i que, a través de l’experimentació, creix com a persona i adquireix coneixements. Un mètode, en definitiva, segons el qual l’escola està organitzada per a l’alumne i es troba plenament al seu abast.

Experiència durant el curs passat

L’equip educatiu del centre va apostar per aquest nou mètode després d’encetar-lo durant el curs passat, en l’etapa d’educació Infantil, i de tot un procés d’adaptació i formació que ha rebut l'assessorament extern de Laura Frau, psicòloga, pedagoga i assessora educativa. Ara, el claustre treballa amb seguretat per aplicar aquesta nova metodologia, cada vegada més estesa a les Illes i amb més de 15 anys d’experiència satisfactòria a Catalunya.

"És un mètode que es basa en el coneixement de l’infant, que  aprèn a través del joc, com a principal canal d’aprenentatge natural, i de la interacció amb les propostes educatives, tot  repectant els ritmes i l’estadi evolutiu en el qual es troba cada nin”, explica Montse Mozo, coordinadora de l’aplicació del projecte d’innovació”.

El CEIP Rosa dels Vents ha estat un dels 20 centres seleccionats entre els 70 que es presentaren a la convocatòria de la Conselleria d'Educació per promoure plans  de millora pedagògica, que implica suport tant per a recursos humans com, previsiblement, per a recursos econòmics.

El centre, a més, està inclòs a la Xarxa d’escoles públiques per a la renovació pedagògica de Mallorca, format també pel CEIP Talaiot, de s’Illot; l’escola Son Juny, de Sant Joan; Sant Miquel de Son Carrió; es Puig de Lloseta i l’escoleta Els Molins de Sencelles.

Els ambients

El treball per ambients suposa reorganitzar l’espai, el temps, els grups, de manera que cada aula està preparada per a  diferents tipus d’activitats. Els ambients uneixen edats, pensaments, ritmes, maneres de fer i entendre la vida ben diferents, però amb un objectiu comú: compartir i conviure en un ambient de benestar, tranquil·litat i felicitat cada dia.

Gaudir de les múltiples oportunitats que ens ofereixen els ambients afavoreix l’empatia en tota una comunitat educativa, infants, familiars, amistats i mestres.

L’ambient sensorial i del joc simbòlic, i també el de lectoescriptura, ajuden a treballar i a educar amb el vents a favor. I també ho fan, en altres nivells, els ambients de càlcul, art, ciències, construccions i l’espai exterior on poden jugar.

També són punts prioritaris el tractament de l’anglès, que adquireix una presència molt significativa en la tasca diària a l’escola i per al treball de les competències bàsiques, exercit de manera interdisciplinar i a través de projectes.

EDICIÓ PAPER 16/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF