PROMOCIÓ ECONÒMICA MUNICIPAL
Part Forana 25/11/2017

Un projecte amb un rerefons d’ajuda social

Ofereix torró elaborat per gent sense feina

M. Barceló
2 min
Diversos artistes locals i creadors tenen, a la segona planta de l’Estació, un espai que s’empra com a galeria d’art i venen les seves obres amb la marca D’Artà.

ArtàD'Artà trenca motlos a escala administrativa a l’hora de facilitar que els emprenedors tinguin a l’ abast la marca local com a llançadora dels seus productes i creacions. Però el segell va més enllà i compleix una funció social i de promoció laboral: intentar crear llocs de feina i, en casos extrems, donar una mà a la gent amb pocs recursos i sense feina.

“Atès que som una entitat sense ànim de lucre, cuidam al màxim el vessant solidari. De fet, tenim associacions, com Dignitat i Feina, que treballen i comercialitzen amb la marca D’Artà”, explica Maria Gil. Posa d’exemple el fet que a gent sense feina se li donàs l’oportunitat de recollir les ametles de finques abandonades per tal de tenir un guany. La idea ha avançat fins al punt que avui es pot adquirir un torró exquisit de marca local a la botiga.

Un espai per a l’art

A més, artistes novells i d’altres amb cert bagatge també disposen d’un espai a la segona planta de l’Estació, on poden exposar les seves creacions i, de passada, donar-se a conèixer. Aquesta és una altra de les possibilitats que ofereix el segell comercial municipal: obrir expectatives i finestres als emprenedors i a la gent amb ganes de crear. “No cal que estiguin donades d’alta d’activitat econòmica”, precisa la gerent.

“Tenim artistes que dissenyen i elaboren peces com a complement a una feina o a un sou de mitja jornada que tenen, però que no els arriba per viure. Aleshores, es dediquen a crear art i tenen D’Artà com a aparador per aconseguir uns ingressos extra que els permet millorar les seves condicions de vida”, subratlla Gil.

En aquest apartat, cal recordar que hi ha 15 artesans que només estan al centre D’Artà i no tenen botiga d’exposició i venda, la qual cosa demostra i confirma el caràcter social amb el qual va néixer el distintiu, que s’ha incrustat com a gen comercial en el teixit empresarial i és un referent també fora del municipi.

Drets i obligacions

El conveni d’adhesió a la marca que ha de signar qualsevol persona que vulgui treballar i comercialitzar amb el distintiu D’Artà permet al particular també vendre “de manera permanent” a una altra població de Mallorca, “però només a una”. En aquest apartat no hi entren els nombrosos artesans que van als mercats d’altres municipis, ja que només ho fan ocasionalment.

Els operadors de la marca comercial artanenca han de mantenir els preus proposats en la sol·licitud d’admissió durant 5 anys, com a norma general, i només poden variar d’acord amb l’IPC més un 1,75% anual. Es deixa la porta oberta a variar-lo en cas excepcional per un increment substancial de les matèries primeres. Els productes venuts a la botiga de l’Estació deixen un 10% de la venda com a comissió per compensar els costos de comercialització.

stats