Part Forana 18/06/2020

Els CEIP de la línia innovadora proposen "repensar l'escola" arran del covid-19

L'objectiu és evitar una regressió pedagògica des del punt de vista educatiu

M. Barceló
2 min
Part del pati del col·legi de Son Juny on aquests dies els alumnes treballen el seu hort.

Sant Joan"Repensar l'escola" per tal que el covid-19 no generi una regressió pedagògica des del punt de vista educatiu és un dels objectius dels nou centres d'Infantil i Primària que integren la Xarxa Rol de Mestres. Els educadors d'aquest col·lectiu innovador, treballen des de fa anys una metodologia pròpia en l'ensenyament. Els col·legis d'aquest grup estan ara oberts i alguns arriben a tenir quasi la mitat de l'alumnat amb activitat presencial.

"L'adaptació que hem fet com a centres durant el confinament ens dona experiència per millorar l'organització, en cas que n'hi hagi d'altres", s'assegura en el document de reflexions i propostes que s'ha remès a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, i també a tots els grups polítics de l'arc parlamentari autonòmic.

La neteja de materials després de cada ús, de manera autònoma a Primària i per part dels acompanyants a Infantil; la tramitació d'instruccions coherents i no contradictòries, donant autonomia als centres a l'hora d'organitzar les activitats, segons el context del moment, i no prioritzar continguts, sinó acompanyament emocional per als infants i les famílies, encapçalen la relació de propostes del document.

Per evitar una "regressió des del punt de vista educatiu", Rol de Mestres també proposa "redactar un document de defensa dels projectes pedagògics de cada centre, que es respecti la nostra planificació, i crear un marc segur per treballar aspectes pedagògics durant possibles nous confinaments".

Alhora, es subratlla el desacord a negar l'oportunitat del contacte físic dels infants i es demana donar un marge ampli de confiança als consells escolars a l'hora de prendre decisions, respectant la idiosincràsia de cada centre". S'insisteix a remarcar que "el currículum no és prioritari a les etapes d'Infantil i Primària".

Col·legi obert a Sant Joan, recordant Pep Roig

Catalina Bover, mestre del CEIP Son Juny (Sant Joan) i una de les impulsores del document explica a l'ARA Balears que és necessari mantenir les escoles obertes i que, malgrat haver-hi una assistència voluntària, des de la Xarxa s'està aconseguint que els patis tinguin vida: "Plens d'al·lots, fent activitats i repàs".

Son Juny és un centre que ha patit de prop els efectes fatals de la pandèmia amb la mort d'un mestre que va impulsar la innovació pedagògica en primera línia: Pep Roig Bauzà, del qual ara encara la comunitat educativa pateix el dol, segons recorda Catalina Bover.

A més de Son Juny, pertanyen a la Xarxa Rol de Mestres els CEIP: Sant Miquel (Son Carrió), Talaiot (s'Illot), Rosa dels Vents (Colònia de Sant Pere), Verge de Lluc (Palma), Puig de na Fàtima (Puigpunyent), Es Puig (Lloseta), Guillem Frontera Pascual (Ariany), i S'Aranjassa (Palma).

stats