CIRCULACIÓ
Part Forana 24/03/2018

Ses Salines reclama vies més segures

Una manifestació transita des de la Colònia per exigir “mans a l’obra” i l’ampliació de la carretera

Miquel Barceló
3 min
Els manifestants partiren cap a ses Salines, tot i l’amenaça de mal temps.

Ses SalinesSetanta persones a peu i una xifra molt inferior de vehicles s’han manifestat aquest dissabte a la carretera que uneix ses Salines amb la Colònia de Sant Jordi, en protesta pel retard del Consell de Mallorca a l’hora d’ampliar el vial que enllaça ambdós pobles. La demanda ha agafat més força aquests darrers dies, després d’un nou accident mortal. Tot i la pluja i el vent del matí, la marxa ha arrancat a la benzinera del nucli turístic, en direcció a ses Salines, i ha recorregut els cinc quilòmetres de traçat viari, per al qual es demana més seguretat des de fa anys.

Entre els manifestants hi havia l’eurodiputada del PP Rosa Estaràs, regidors del grup municipal conservador i algun exregidor d’El Pi. Una pancarta amb el lema “Basta ja. Mans a l’obra. Per una carretera més segura” obria la manifestació que ha acabat a la plaça Major, davant l’Ajuntament. Allà, el batle, Bernat Roig (de la coalició d’esquerres Endavant) els ha rebut tot i que alguns manifestants li han xiulat.

Projecte de llarg recorregut

El projecte de reforma de la carretera ses Salines-Colònia de Sant Jordi fou impulsat pel Consell, en mans del PP, durant el passat mandat. Contemplava una amplada de 16 metres entre els dos vials i dos carrils per a bicicletes, un per a cada sentit de la circulació. Aquesta legislatura, amb un govern d’esquerres el projecte ha estat modificat, i s’han previst dos carrils de 3,20 metres i un passeig cívic per a vianats i ciclistes.

Aquest dijous passat, el Consell n’anunciava l’aprovació “inicial”. Però encara li queden alguns tràmits per superar, com l’avaluació d’impacte ambiental, a través de la direcció general d’Espais Naturals i Biodiversitat del Govern.

Segons el PP, partit majoritari a l’oposició, durant el mandat 2011-2015, el Consell va desactivar un projecte que ja tenia dotació pressupostària, de cinc milions d’euros, i afectava especialment la finca de s’Avall. A final del 2015, el nou pacte de govern al Consell l’aparcà per refer-lo. Amb el nou projecte s’ha deixat d’afectar la finca de la família March i s’expropia menys terreny, però afectant més finques, atès que s’ha modificat el lateral de l’actual carretera a eixamplar.

A un any per acabar la legislatura, el projecte rectificat encara ha d’estar durant un mes a exposició pública, a l’espera també de l’avaluació d’impacte ambiental. Ara fa gairebé dos anys, la consellera de Territori, Mercedes Garrido, presentà a ses Salines un nou avantprojecte, amb un pressupost menor, (3,9 milions d’euros), amb una menor ocupació de terreny i, per tant, també menys impactant.

Segons el Consell, alguns trams perillosos i l’elevada intensitat mitjana diària (IMD) de 8.000 vehicles, fa necessari adaptar la infraestructura viària, de 5 km, a les condicions d’un trànsit saturat, especialment durant els mesos d’estiu.

Des del PP, es recorda que el seu projecte preveia dos carrils per a bicicletes, un per a cada sentit, i que amb l’actual projecte només n’hi haurà un a la banda esquerra, en el sentit Colònia-ses Salines. Els conservadors denuncien que eliminant un carril, “el nou vial tindrà un perill elevat” per aquells vehicles que maniobrin per entrar a les finques laterals des de la carretera.

“El projecte aprovat pel PP afectava espais protegits”

“Em sembla una protesta molt respectable, com a iniciativa ciutadana, però el projecte actual és realitzable i la seva aprovació inicial ha tingut l’opinió del poble”, va declarar el batle, Bernat Roig, després de la mobilització veïnal, que més que deliberar sobre l’amplada de la carretera protestava pel retard del projecte viari.

Roig va coincidir en la necessitat de fer més segura la carretera la carretera, que té molts trams perillosos, un estat del ferm deplorable en diversos trams i és un vial encaixonat enmig de parets. Quant als modificats del projecte respecte del traçat aprovat pel PP, Roig va recordar que “si s’agafa terreny de la finca de s’Avall s’afecta una Zona d’Especial Protecció d’Aus (ZEPA) i un Lloc d’Interès Comunitari (LIC), amb la qual cosa dificílment hauria superat l’avaluació d’impacte ambiental”. Roig també va dir que, a efectes de tramitació, expropiar només s’Avall, en comptes de desenes de petites finques, “hauria estat més fàcil”.

Roig no recordà el termini exacte que poden durar les obres d’ampliació de la carretera, però el que sí va donar per fet és que “enganxaran un estiu”. De totes maneres, l’actual vial entre ses Salines i la Colònia té un traçat alternatiu a través de la carretera de Campos.

stats