CORRUPCIÓ
Balears 01/04/2017

MÉS, PSIB i Podem vinculen les autopistes d’Eivissa a la Púnica

Faran enviar la documentació de la comissió d’investigació del Parlament a l’Audiència Nacional

Carmen Buades
3 min
Els diputats Enric Casanova (PSIB), David Abril (MÉS) i Aitor Morrás (Podem), ahir durant la roda de premsa per presentar les conclusions de la comissió d’investigació de les autopistes d’Eivissa.

PalmaEl treball de la comissió d’investigació dels sobrecostos de les autopistes d’Eivissa acabarà en mans del jutge de l’Audiència Nacional que investiga la trama Púnica. MÉS, Podem i el PSIB van presentar ahir les seves conclusions, en què vinculen les actuacions de polítics i empresaris durant el procés de disseny, adjudicació i construcció de les carreteres a les pràctiques habituals de les més de 200 persones que són investigades a ajuntaments i diputacions de comunitats com Múrcia, Madrid o València.

“Pensam que el 2% era el colador per on es passaven factures que després anaven a pagar comissions, suborns o fins i tot campanyes electorals”, va explicar ahir el diputat de MÉS per Mallorca David Abril, referint-se a les clàusules dels contractes que va signar l’Administració amb les empreses adjudicatàries en què es preveia una despesa del 2% en comunicació i publicitat.

Es tracta d’una presumpta pràctica habitual entre funcionaris, empresaris i polítics per tal de finançar de manera irregular el PP que s’ha detectat a les administracions investigades per la Púnica. Per aquest motiu, des del Parlament es faran arribar a l’Audiència les compareixences, els informes i les conclusions que s’han extret després de les sessions de la comissió d’investigació.

Sobre aquesta qüestió, es considera especialment rellevant la declaració davant la comissió d’investigació de Mateu Estrany, un exapoderat de Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) que va assegurar que es limitaven a “pagar totes les factures que arribaven”, va recordar ahir David Abril.

L’informe elaborat per l’auditora Gerens Hill posa en qüestió la clàusula del 2% i, de fet, assegura que el procés de contractació “no va ajustar-se a dret”.

També es faran arribar a la Fiscalia Anticorrupció de les Balears perquè la tramitació dels projectes de les carreteres va estar “plagada d’irregularitats” i va generar per a la comunitat “un deute il·legítim” que és, de fet, la segona gran hipoteca del Govern després de l’hospital de Son Espases -el cost previst era de 8,33 milions d’euros, es van licitar per 160 i finalment costaran, quan s’acabin de pagar el 2030, al voltant de 600.

Indicis de delicte

L’informe de conclusions, que ha estat redactat entre els diputats David Abril (MÉS), Aitor Morrás (Podem) i Enric Casanova (PSIB), assegura que durant la investigació s’han detectat diverses irregularitats en el “procés de disseny, planificació, contractació, execució i gestió de les obres” de l’accés a l’aeroport i la carretera entre Eivissa i Sant Antoni.

El pagament de comissions a través dels contractes de comunicació i publicitat n’és la més cridanera, però els diputats en denuncien d’altres: afirmen que es va cometre prevaricació administrativa en l’adjudicació de les obres per un “repartiment de les concessions”. A més, la constructora Accesos Ibiza va tenir un avantatge comparatiu al concurs després d’haver arribat a un acord amb la família Matutes sobre on aniria a parar la terra extreta de les obres, una actuació en què la mesa de la comissió d’investigació veu tràfic d’influències.

També troben indicis de delicte en l’elaboració d’informes per part del Govern -o encarregats des de l’Executiu- que “han duit la justícia a actuar de manera errònia”. Es tracta, afirmen els diputats, d’informes parcials que van ser elaborats per un grup que va treballar per a les concessionàries.

Les conclusions de la mesa de la comissió també assenyalen el Govern del moment com a responsable dels problemes de drenatge que han ocasionat greus dificultats a les autopistes. Segons els diputats, el projecte inicial tenia deficiències que l’Executiu no va esmenar correctament i, per tant, no s’ha pogut carregar a les empreses concessionàries amb el pes dels sobrecostos.

El document presentat inclou també un seguit de propostes per tal d’evitar situacions com la de les autopistes d’Eivissa. N’és una la creació d’un codi deontològic de les empreses que contracten amb l’Administració que penalitzi l’accés a licitacions d’aquelles companyies que hagin comès irregularitats. També proposen que es revisi el paper de les empreses consultores que contracta l’Administració per tal d’aportar “aparença de rigor a actes que poden tenir conseqüències dramàtiques”.

stats