Opinió 09/03/2017

I tu com veus Andorra?

Animo tots els ciutadans del país a fer difusió d’aquest qüestionari internacional de la marca Andorra perquè tanta gent del món com sigui possible el respongui

i
Pere Augé
4 min

L’aposta de la Confederació Empresarial Andorrana per a impulsar el projecte de redefinició de la marca Andorra, va viure un primer capítol amb una enquesta d’àmbit nacional mitjançant la qual es va tractar de definir un DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats) del que la ciutadania andorrana pensava sobre el seu país, a part de pronunciar-se sobre els eventuals països en què Andorra es podia emmirallar i quins mitjans contribuïen a projectar la nostra imatge a l’exterior. Aconseguit aquest primer objectiu, ara la CEA afronta un segon capítol i sobre la base dels resultats de la primera enquesta n’engega una segona, aquest cop d’àmbit internacional amb la finalitat d’enquestar gent de tot el món que d’una o altra forma coneixen el nostre país.

Amb la pregunta “I tu com veus Andorra?” s’impulsa un qüestionari en quatre idiomes i molt fàcil i ràpid de contestar dirigit a gent de tot el món i amb el qual es pretén saber quins són els aspectes que valora d’Andorra, les fortaleses que el caracteritzen i tanmateix aquells aspectes que poden esdevenir una autèntica oportunitat de futur pel nostre país, i és clar, si a partir d’aquesta opinió li atrauria al enquestat residir-hi o invertir-hi.

A través de la web de la CEA on es troben els links en quatre idiomes, si pot accedir amb tota facilitat. Per exemple, en l’idioma català: http://cea.ad/questionari-internacional-marca-andorra/. Es molt evident que si volem que aquesta enquesta internacional tingui la difusió adequada, esperem que massiva, hi hem de col·laborar tots. De fet, si la primera enquesta anava dirigida als 73.000 ciutadans andorrans, aquest cop, més enllà que aquests també s’hi puguin pronunciar, necessitem que tots ells es converteixin en ambaixadors improvisats del seu país, estenent l’enquesta i motivant a fer-la a tots aquells contactes internacionals, companys, amics, familiars, que coneguin o hagin conegut Andorra directament o indirectament en algun moment de la seva vida.

Aquest treball sobre la redefinició de la marca Andorra, tot i haver començat com una iniciativa d’àmbit privat, avui ja compta amb la participació i col·laboració d’Actua, conscients uns i altres que tot aquest esforç no tindria cap sentit si al final les institucions públiques del país no hi prenguessin part i li donessin continuïtat.

El cert és que ja feia anys que des de les organitzacions empresarials andorranes es reclamaven accions dirigides a potenciar la imatge d’Andorra a l’exterior amb l’expectativa d’esdevenir una jurisdicció prou atractiva a la inversió forana com per a diversificar i alhora reactivar la nostra economia, assegurant un futur més esperançador que el que es dibuixava en plena època de crisi d’aquell model econòmic que tanta prosperitat ens havia aportat durant dècades i el declivi de la qual ens obligava a tots a reaccionar.

Aquesta reacció va arribar el 2011 amb l’impuls de la liberalització de les inversions exteriors i amb la creació d’un internacionalment homologat marc fiscal, com a conseqüència del qual hem tingut una primera onada de petits inversors exteriors i nous residents que han contribuït entre el 2012 i el 2016 a consolidar fins a un 3,8% del PIB del país, encara que el volum de la inversió no ha estat prou significativa com per a tenir un pes decisiu en la reactivació econòmica del país, que encara espera els grans inversors, els grans projectes, l’arribada de les grans firmes de ‘retail’ d’àmbit internacional, un cop seduïdes per l’oportunitat que els pot representar Andorra. Es més, semblaria que per les dades que ja vàrem posar en evidència, la inversió exterior s’ha estancat durant el 2016 en relació al 2015, cosa que fa pensar que si no es fa res al respecte, podria agafar una perillosa línia descendent, quan ja avui esdevé imprescindible per a la nostra supervivència.

Justament per aquestes mostres d’esgotament de l’efecte obertura econòmica, encara té més sentit si cap l’impuls d’una marca Andorra global, transversal i moderna, que projecti al exterior una reputació de país que el faci atractiu com un tot, compost per aquelles millors virtuts que molts de nosaltres, el de casa, coneixem perfectament però que més enllà de les nostres fronteres no es coneix en absolut. Aquesta nova marca de país, amb tot el seguit de missatges, continguts, informacions i actituds que mostraran els organismes públics, les entitats privades, els mitjans de comunicació i els propis ciutadans del país de cara al exterior, promovent allò de sempre, el turisme de neu i de muntanya, el ‘shopping’, la cultura, però també allò de nou, els nous sectors en desenvolupament, com el tecnològic, el mèdic, l’educatiu i tants altres que poden contribuir a diversificar i enfortir la nostra economia.

Animo tots els ciutadans del país a fer difusió d’aquest qüestionari internacional de la Marca Andorra perquè tanta gent del món com sigui possible hi respongui. Mercès a l’esforç de tots, contribuirem a definir una visió de futur del nostre país a partir de la qual construirem una marca de tots i al servei de tots, una marca que ens ajudi a recuperar l’autoestima i els valors d’identitat com a país.

stats