TRIBUNA OBERTA

El retorn a escola, una prioritat social

La crisi sanitària ha deixat pas a una crisi social. La pandèmia està fent trontollar els fonaments de la nostra societat, entre els quals el dret a l’educació. Les necessitats educatives del curs passat es varen resoldre de manera improvisada, millor o pitjor, però en tot cas gràcies a la implicació i el compromís de la comunitat educativa sencera, i deixant al descobert les limitacions de l’educació telemàtica. El confinament ha tingut un gran cost emocional i de manca de socialització per a infants i adolescents a escala mundial. També és important remarcar que bona part de l’alumnat ha patit l’anomenada escletxa digital, que coincideix amb l’escletxa social.

És per això que és tan important que el curs escolar torni i que sigui presencial. Des de la Regidoria d’Educació ens posam al costat de les famílies que estan patint aquesta situació. Per això, no hem escatimat esforços en el Pla d’estiu per a la Infància per tal de revertir la manca d’estímuls educatius, emocionals i lúdics perquè els infants puguin començar el nou curs de la millor manera possible, per recuperar el terreny perdut i garantir la igualtat d’oportunitats entre tots els alumnes, independentment del seu origen social.

En el cas de Palma -amb vuitanta mil estudiants i cent tretze centres educatius entre CEIP, instituts de Secundària, centres de Formació Professional i escoles privades concertades- el repte logístic és immens, sens dubte el major repte de Ciutat d’aquests mesos. Només hi podrem donar una solució des de la implicació de tothom: dels docents i els seus equips directius, que estan en primera línia de batalla; dels pares i mares, que han de participar en tot el procés, i dels poders públics, que han de garantir que es donen les condicions perquè es puguin fer les classes mantenint les mesures sanitàries oportunes de distanciament entre els alumnes, neteja i ventilació.

Des de la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Palma assumim la nostra part de responsabilitat i és per això que hem gestionat amb la resta d’àrees la recerca d’espais públics municipals per cedir-los a les escoles, i que ja arriben a 23 centres de moment. L’objectiu és reduir el nombre d’alumnes per aula i en altres espais educatius i garantir d’aquesta manera les distàncies de seguretat. Les classes es podran fer en espais municipals com places, casals de barri, poliesportius, parcs i parcs infantils... També es tancaran alguns carrers per poder dedicar l’espai a l’educació dels nostres infants. A més, l’Ajuntament augmentarà la inversió en neteja més d’un 25%, amb un increment del personal que assegurarà la neteja i desinfecció dels banys i d’altres espais durant la jornada lectiva. Cal recordar que aquestes despeses hauran de ser assumides per l’Ajuntament de Palma, que com els altres municipis té una situació econòmica precària, i en uns moments en què el govern espanyol, lluny de voler ajudar, no només no allibera, sinó que vol confiscar els estalvis pagats durant anys per la ciutadania.

Des de MÉS-Estimam Palma no podem permetre que la situació de crisi econòmica i sanitària posi en risc la cohesió social de casa nostra ni de la nostra ciutat i que això pugui afectar especialment els més petits. En aquest context, ha de ser el nostre objectiu com a societat i com a institucions assegurar que l’escola continuï essent un element fonamental per al desenvolupament personal, per a la formació i per a la igualtat d’oportunitats. Amb l’ajuda dels pares i mares i de la comunitat educativa ho aconseguirem.

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF