TRIBUNA OBERTA
Opinió 01/01/2021

El nou sistema moneder de la targeta Intermodal

Guillem Ramis
2 min

Membre de l’Associació d’Usuaris del TrenAmb la posada en marxa del nou sistema moneder, queda en evidència que els seus ideòlegs no pensen en el transport públic com un bé social que cal ampliar i fer arribar a la majoria de la població, com una eina més de cohesió social i lluita contra l’emergència climàtica. Per això,en el nou sistema tarifari s’apliquen criteris comercials i mercantils i no s’apliquen criteris enfocats a captar nous usuaris d’entre la gent que satura les carreteres utilitzant cotxes i motos com a mitjà de transport habitual.

Sembla que l’objectiu principal del nou sistema tarifari s’orienta a gestionar l’actual transport públic amb criteris de rendibilitat empresarial, reduint despeses i personal. No pensen els seus promotors en el transport públic com una manera senzilla de redistribuir riquesa o de beneficiar el màxim possible de la població. No s’adonen de la situació que pateix una part molt important de la població, d’augment de la precarietat laboral, manca de llocs de feina estables i de vulnerabilitat creixent de moltes famílies que no necessiten viatjar molt, però sí que necessiten un transport col·lectiu accessible, suficient, eficient i econòmic.

Tampoc no tenen en compte els ideòlegs del nou sistema moneder la situació d’emergència climàtica declarada pel Govern balear i la necessitat imperiosa de retirar de la circulació centenars de milers de cotxes de les carreteres de Mallorca i passar-los al transport ferroviari per tal de reduir els milions de tones d’emissions de CO2 i gasos contaminants que anualment aboca el transport per carretera a l’atmosfera.

És necessari fer atractives les tarifes dels bitllets senzills i dels abonaments, augmentar la capacitat, millorar el confort, la informació, l’atenció al públic, l’eficiència i l’ampliació horària del servei per tal de captar per al transport ferroviari el màxim nombre possible de nous usuaris.

El fet d’introduir bonificacions progressives en els preus en funció de si viatjam més o menys, però que tanmateix caduquen cada mes, no farà que els usuaris viatgem més en el transport públic del que realment necessitam.

Podem entendre que el nou sistema moneder resultarà beneficiós per a les empreses privades proveïdores de serveis de transport per carretera i també per a determinats usuaris del tren que viatgin moltíssim cada mes, però de cap manera resulta gens atractiu per a la immensa majoria d’usuaris que no superam els 40 viatges mensuals. Els beneficis de la targeta moneder tan celebrats aquests dies passats per determinats administradors públics deixen d’existir per als usuaris els mesos amb dies de baixa laboral, dies lliures o vacances, i també per als treballadors amb contractes precaris, temporals, fixos discontinus, etc.

Necessitam que la Conselleria de Transports vegi el transport públic i especialment el transport ferroviari com una necessitat social, una manera més de combatre l’emergència climàtica, de reduir la saturació i els accidents de trànsit a les carreteres i no com una atracció, un passatemps o un caprici dels usuaris que s’aprofiten de la inversió pública.

stats