ABANS D’ARA
Opinió 24/02/2021

El Municipi i el ciclisme (1902)

JOSEP ELIAS JUNCOSA ‘CORREDISSES’ 1902
2 min
El Municipi i el ciclisme (1902)

Peces Històriques Triades Per Josep Maria CasasúsDe l’article de Corredisses (Tarragona,1880-Barcelona, 1944), publicat avui fa més de cent anys a La Veu de Catalunya (25-II-1902). En aquell tombant de segle les bicicletes es van posar de moda a partir del model perfeccionat per Lawson el 1879. Pesaven molt més que no pas les d’ara. Elias Juncosa va reeixir en l’esport com a practicant, directiu i periodista.

Ara que s’ocupen de la cosa pública els nous regidors, ens permetem aixecar la nostra veu en nom de la gent d’esport de la ciutat, per a fer arribar fins a ells les fundades queixes per l’estat de les nostres vies. Barcelona, per la seva gran població i extensió territorials, per la intensitat del seu tràfic comercial, pels seus carrers amples i llargs, pels seus esplèndids passeigs i pel gran nombre de vies modernes que posseeix, hauria d’ésser una ciutat en què les bicicletes i els automòbils circulessin en quantitat considerable. I no és així; de bicicletes quan n’hi han hagut més han pujat a dos mil, molta part de les quals arraconades, poques cases de comerç poden utilitzar-les pels seus recaders, cobradors, etc. i els automòbils no arriben encara a cent en una població que com la nostra acull de seguida tots els avenços d’altres països. ¿A què és degut això?, diran molts. De les vies de l’Ensanxe, les unes estan pitjor que la més dolenta carretera d’un país ben regit i a les altres no hi ha manera de passar-hi més que amb carros ben reforçats. I no volem parlar dels carrers o més ben dit camins dolents que condueixen des de la ciutat als pobles dels voltants, perquè llavors no els ciclistes, ni els equilibristes són capaços de transitar-hi. [...] Això a part, el desgast de les màquines és molt considerable i els accidents passen molt sovint, resultant de tot això estem reduïts a un número molt petit els que ens atrevim a afrontar les mil molèsties de la circulació en bicicleta o en automòbil. Fins ara hem tractat de la circulació per la ciutat, però si volem aprofitar-nos del principal avantatge d’aquest esport, com és la sortida al camp, no sols per a fer una mica d’exercici, sinó també per a disfrutar de bones vistes i respirar bons aires, ens trobem poc menys que impossibilitats materialment de fer-ho. Són molt pocs a Barcelona els que tinguin prou força de voluntat per a afrontar les molèsties grandíssimes i els perills que enclou el passar per les carreteres de Badalona, Sant Andreu, Sants i Hospitalet, [...] Estan en un estat tan dolent que no ja les bicicletes o automòbils, fins els carros hi passen amb dificultat, exposant-se a accidents que succeeixen a cada moment ¿I què tenim que fer ara per a vèncer aquestes grosses dificultats? [...] En quant a l’Ensanxe, quin estat és deplorable en sa major part, ocasionant desperfectes diaris als vehicles, creiem que deuria emprar-se un sistema d’empedrat amb bons adoquins (que no siguin de Montjuïc), o bé l’asfaltat, com en altres capitals, descantant-nos nosaltres per aquest últim sistema, que creiem que amb poc temps faria pujar les bicicletes i automòbils a una quantitat de vehicles fabulosa. [...]

stats