El govern espanyol frena les Illes Balears

Les Illes Balears són un territori particular i especialment delicat per la seva condició d'arxipèlag envoltat d'aigua. Vivim en una terra més sensible a l'augment del nivell de la mar, amb animals i plantes que no creixen enlloc més i amb un ecosistema fràgil que, a causa del turisme massiu, la pressió demogràfica i la contaminació, corre perill. És lògic que els governs de territoris com el nostre siguin pioners a l'hora de prendre mesures de protecció del medi, i que vagin més enllà que els que gestionen des de ciutats que tenen la mar a milers de quilòmetres. És lògic i necessari, però sembla que molesta.

Ja sigui per tacticisme electoral o per centralisme, el govern espanyol ha bloquejat o intentat aturar algunes de les mesures més pioneres que ha posat en marxa l'executiu balear per defensar el medi. Tenim el precedent recent de la Llei de residus, que l'Estat va posar en dubte perquè la considerava inconstitucional. En aquest cas, casualment -o no-, el govern de Pedro Sánchez va fer marxa enrere just abans de les eleccions del 10-N. Avui al Parlament s'ha constatat que el Govern balear, i en concret el vicepresident Juan Pedro Yllanes, han acceptat suspendre de manera temporal la prohibició de la venda de vehicles dièsel a partir de 2025. 

Una altra vegada el govern de Pedro Sánchez amenaçava de dur la Llei de canvi climàtic, per aquesta prohibició, al Tribunal Constitucional. Aquest pic Madrid argumentava que la normativa illenca envaïa competències exclusives de l'Estat, com la regulació en matèria de trànsit i la circulació de vehicles de motor, i l'establiment de les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica. La normativa illenca no diu res de la circulació i la regulació del trànsit -els cotxes amb dièsel venuts abans de 2025 havien de poder continuar circulant-, ni toca cap base de la coordinació general de l'activitat econòmica. En resum: el problema és només que el Pacte s'havia atrevit a anar més enllà del que pretenia el govern espanyol.

Evidentment, les patronals del sector han celebrat la notícia. Esperen que els ciutadans donin la norma per liquidada i tornin a comprar cotxes de dièsel. Yllanes, aquest matí, dissimulava i no admetia directament que la prohibició ha quedat suspesa de manera temporal. Però el cas és que tot queda pendent del text definitiu de la futura llei espanyola de canvi climàtic, que hauria de donar permís al Govern perquè apliqui allò que el Parlament ja havia decidit. Hauria. Caldrà veure-ho, perquè per ara el govern en funcions de Pedro Sánchez actua de fre per a les Balears.

EDICIÓ PAPER 14/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF