L'excés com a problema

La temporada d'estiu ha començat enguany amb els creuers en el punt de mira. Tant és així, que el tema, a la fi, s'esmenta des de l'esfera política i tenim uns quants titulars que anuncien les intencions del nou govern de regular l'excés de creuers al port de Palma. I comença el torcebraç. Una nova plataforma d'entitats agafa el relleu en les protestes i demandes que des de fa diverses temporades es fan des d'entitats ecologistes i veïnals sota el lema #STOPCreuers per denunciar la contaminació que provoquen al port de Palma i les nul·les mesures de contenció (tant en nombre de creuers com de passatgers i emissions) per part d'Autoritat Portuària. El 2017, membres de NABU visitaren Palma per prendre mesures de partícules al port i denunciar "la mort silenciosa" que provoca la contaminació dels creuers. Aquell mateix estiu, col·lectius de Venècia, Barcelona, València i Lisboa, juntament amb Palma, férem una roda de premsa a les escales de la Seu: Comitato No Grandi Navi de Venècia, Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible, Entre Barris de València, Morar em Lisboa, Ciutat per a qui l'habita, GOB i Amics de la Terra denunciàrem conjuntament els impactes de la saturació i massificació turística de ciutats i territoris i la intensificació del turisme de creuers en els ports de la Mediterrània. Ja el 2018, al mes d'abril es va organitzar una mobilització conjunta a Barcelona i Palma contra els megacreuers, i al maig la plataforma Fins aquí hem arribat va presentar cinc mesures concretes per minimitzar la contaminació dels creuers.

Enguany, però, una de les qüestions clau per posar el debat sobre la taula política i social ha estat l'estudi presentat per l'entitat Transport and Environment, que posa de manifest que Barcelona, Palma i Venècia (per aquest ordre) són les ciutats del sud d'Europa més contaminades per creuers. Aquest estudi ha deixat en evidència l'APB i la UIB que, conjuntament, havien presentat els resultats d'unes mesures al port – completament mancades de rigor i que varen ser immediatament qüestionades i denunciades pel GOB– que va permetre al president de l'Autoritat Portuària, acompanyat pel rector de la UIB (ni més ni menys), fer una roda de premsa per mentir obertament i dir que no hi havia cap constància de l'empitjorament de la qualitat de l'aire vinculat als creuers. Amb dades preses amb mesuradors de joguina i sense criteri ni rigor científic. Denunciable.

Aquest tema, que ha estat tractat a tots els mitjans locals, però també als estatals i que també preocupa a escala internacional, ha donat força al 'Manifest contra els megacreuers', presentat el 10 de juny a la seu de l’associació Palma XXI. Una iniciativa impulsada per un nombrós grup d’entitats ciutadanes, des d’organitzacions ecologistes fins a associacions de veïns i veïnes, i d’altres que treballen pel model de ciutat a Palma, que posteriorment va iniciar una recollida de signatures que ha superat les 10.000 en poc més d'un mes. Signatures que aquest mateix dilluns varen ser lliurades a l'Ajuntament de Palma, Autoritat Portuària i Consolat. L'objectiu: deixar palesa la reacció social contra l'excés de creuers i les seves conseqüències i exigir mesures de contenció.

La reacció dels sectors econòmics interessats a créixer i continuar guanyant a costa del que sigui, salut i persones, no s'ha fet esperar i, com si es tractés d'un "moviment social" més i capitanejats per AVIBA (Associació d'Agències de Viatges) i Pedro Iriondo, també han fet el seu manifest, han llançat la seva pròpia recollida de signatures i han convocat una concentració per a aquest proper 23 de juliol. Així són de perversos i ridículs alhora. Com a mínim, podrien tenir la valentia i dignitat de situar-se on els pertoca per exercir la seva pressió.

Ens acusen de ser entitats "regades amb doblers públics" i demagògiques, de fer crítica sense fonament i demanen "prudència i sentit comú". No deixa de sorprendre'm com s'apropien de llenguatge i arguments. Però si volen fonaments, els convidam a venir a la Jornada internacional que organitzam des dels col·lectius "regats amb doblers públics" el divendres 26 de juliol. Serà al Centre Social Flassaders i hi haurà representants de l'entitat Transport and Environment, que presentaran el seu estudi d'emissions atmosfèriques dels creuers a Europa; de NABU, que explicarà, amb dades i rigor, la problemàtica de la contaminació dels creuers, i, després, membres de col·lectius de Barcelona (Ecologistes en Acció) i Venècia (Cittadini per l'Aria), que presentaran el seu cas, la seva realitat i la seva lluita. Aportam crítica i fonament i desemmascaram els arguments perversos que pretenen continuar creixent en guanys, per excés i a costa de tots.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF