29/10/2022

Per fi es descobreix què amagava Victoria’s Secret

2 min

Moltes generacions de dones van créixer sota l’ona expansiva de les bombes sexuals dels anys noranta. Top models mundialment famoses convertides en celebritats. Dones perfectes que apareixien a tots els anuncis, revistes i desfilades. Icones de l’empoderament femení que en realitat s’oferien al públic com a simples objectes al servei de la mirada masculina. Van erigir-se en un ideal de dona al qual la resta s’havia d’assemblar. Ara un documental fa una radiografia d’una de les grans empreses que va posar la llavor d’aquesta indústria: la marca de llenceria Victoria’s Secret, la que va convertir en un esdeveniment internacional les desfilades dels seus àngels, aquelles models amb ales gegants i vestides amb calces i sostenidors.

Victoria’s Secret: Ángeles y demonios (Movistar+) ens descobreix, per fi, el secret terrible que amagava l’empresa. Són tres capítols d’una hora. En el primer se’ns explica el naixement de la marca del magnat Les Wexner i el seu model de negoci, promotor de la fast fashion. Una empresa de llenceria que inicialment venia una imatge de dones elegants i romàntiques, a l’estil anglès. Al final del primer episodi, però, hi ha un gir i apareix una figura que anticiparà la part més sòrdida, que se’ns descobrirà a partir del segon capítol: Jeffrey Epstein. El pederasta i predador sexual que proporcionava nenes i noies a la flor i nata mundial es va convertir en l’home de màxima confiança de Wexner. Aquí la sèrie documental connecta en alguns punts i amb alguns personatges amb una altra producció: Jeffrey Epstein: Filthy rich (Netflix).

 

Victoria’s Secret: Ángeles y demonios ens confirma la part més abominable d’aquest sector. A mesura que avança el relat la història es va convertint en més sinistra a través d’una dualitat. Per una banda, l’esplendor econòmica i estètica de Victoria’s Secret, i per altra el món de corrupció i influències de fotògrafs, creatius, executius i directius. Victoria’s Secret passa a vendre una dona molt sexual i agressiva i una línia creativa que vincula la moda al pornsoft. Es relaciona l’aparició de la marca Pink, la línia de llenceria per a preadolescents, amb l’auge d’abusos d’Epstein i el seu imperi ocult de la pederàstia. La sèrie documental té més valor per la contundència de la història i pels seus testimonis que pel plantejament audiovisual, que és convencional. Les revelacions periodístiques fan que les imatges d’arxiu de desfilades, anuncis, catàlegs i festes adquireixin ara per a l’audiència un nou significat. Les passarel·les es converteixen, amb la perspectiva actual, en un aparador funest.

Victoria’s Secret: Ángeles y demonios ens permet entrar per la porta del darrere a un món ocult i provoca que ens astorem per com es va normalitzar la impunitat d’aquesta indústria. Fa que entenguem les dificultats actuals per combatre l’herència masclista d’aquest sector i la voluntat de la societat d’avui dia per guarir-se de les ferides que ha deixat. Aquests documentals són una manera d’obrir-nos els ulls i ens poden ajudar a desempallegar-nos del llast que arrosseguem

stats