OBSERVATORI

El conflicte laboral als aeroports de les Illes, a punt d’explotar?

Passada la vaga de les netejadores als aeroports d’Eivissa i Menorca, noves mobilitzacions poden produir-se als aeroports de les Illes. La manca de personal i les condicions laborals poden fer esclatar un nou conflicte. De fet, durant el 2016 ja es van veure mobilitzacions i denúncies dels treballadors de 'handling'.

Els fets són clars, el 2012 van passar per les Illes 30.768.916 de viatgers i durant el 2016 36.851.140, un 19,76% més. En canvi, la plantilla actual d’AENA i ENAIRE als aeroports és un 12% inferior a la del 2012.

De gener a juliol del 2017, respecte als mateixos mesos del 2016, a Son Sant Joan ha augmentat el trànsit un 6,6%, a Eivissa un 8,4%, a Menorca un 8,9% i Son Bonet és l’únic en què ha disminuït en un -68,3%, tot i que aquesta dada és insignificant –pensau que, dels 36 milions que van passar pels aeroports de les Illes durant el 2016, Son Bonet només representa 2.278 persones, el 0,0061%). La mitjana estatal és d'un 8,8% d’increment.

Els aeroports de les Illes tenen un augment del 25% respecte al trànsit del 2012. En canvi, recordem-ho, amb un 12% menys de personal, aquesta situació comporta, en conseqüència, incompliments del conveni col·lectiu per part d’AENA i ENAIRE, plantilles insuficients a diferents ocupacions i un empitjorament del servei i de l’atenció als usuaris, passatgers i també companyies que passen per l’aeroport.

AENA va anunciar a principis de juny un reforç de personal a diversos aeroports, entre els quals figuren els de Mallorca, Eivissa i Menorca, que valoren en 6,3 milions d’euros, però són, en el personal de contractes de seguretat o neteja per exemple, totalment insuficients i, a més, no els fan extensibles al propi personal d’AENA i ENAIRE que fa funcionar els aeroports i que està sota mínims.

Si analitzem els resultats econòmics, són espectaculars. Des del 2013 fins al 2016, AENA ha tingut uns beneficis de 3.190,8 milions d’euros, nets, i durant el primer semestre d’enguany ha tingut un benefici brut d’explotació (EBITDA) de 1.054,3 milions d’euros, un 13,2% més que l’any passat, i un benefici net de 460,9 milions d’euros, un 36,1% més que l’any passat. El mes de març, a més, es va produir una baixada de taxes, un 2%, que ha suposat a les companyies aèries un estalvi de 350 milions d’euros, els mateixos que ha deixat d’ingressar AENA però que no han notat els passatgers. En canvi, els treballadors d’AENA tenen el sou congelat des del 2010, amb un 1% de pujada l’any passat i un 1% aquest 2017, un insult i un cas clar de transvasament de rendes del treball a rendes del capital. En cas que AENA augmentés de cop un 8% el sou als seus treballadors, açò tindria per a AENA un cost aproximat de 9 milions d’euros i recordem que l’any passat van guanyar 1.164 milions.

Objectivament, amb les dades de trànsit i de beneficis, és de tota lògica que els sindicats membres de la Coordinadora Sindical Estatal d’AENA, CCOO, UGT i USO (sindicats més representatius) hagin sol·licitat una mesa de negociació per reforçar les plantilles i augmentar el sou dels treballadors d’AENA, des del passat mes de maig, i que davant la manca de propostes damunt la taula, si dia 7 de setembre no es concreten, es convoquin els anunciats 25 dies de vaga.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF