27/08/2021

'Bourguignon'

2 min

Cada vegada que acaba la temporada de vacances sembla que ve de gust fer balanç del que significa fer turisme. Enguany, amb la pandèmia, el turisme ha estat, sobretot, interior: els ‘escassos paradisos’ mediterranis dels quals encara disposem s’han vist terriblement massificats, sobretot per persones que habitualment resideixen no gaire lluny. A Menorca, per exemple, el nombre de catalans que s’hi han pogut comptar ha estat gros, amb llargues coes d’accés a les platges, moltes barques amarrades a les cales, gent pertot amb l’inevitable impacte i fartum. 

L’any passat va ser un any de recolliment obligat, però aquest estiu sembla que tornava a venir de gust —un cop ens hem hagut de vacunar, i la pressió pandèmica ha afluixat— sortir a veure món, i escapar de rutines. El turisme s’ha convertit en una força que mou l’economia, desplaça milers de persones amunt i avall i canvia els paisatges i els costums. Molta gent en depèn, com abans de les collites. A les Illes s’ha vist la dependència fatal d’aquesta indústria arran dels confinaments, i encara durant aquest agost hi havia negocis que tenien obert amb el cartell d’SOS, el crit d’alarma davant de les restriccions que impedien obrir i que deixaven molta gent a l’estacada. 

Es parla molt del mal que fa el turisme, però pocs són els que estan disposats a renunciar a viatjar, encara que sigui a uns pocs centenars de quilòmetres. Hi ha un turisme de masses que embruta, destrueix i que serveix d’excusa per deixar-se anar, i que a Mallorca ens hem especialitzat en acollir, d’una manera tan servil com incompressible. Escric aquestes línies des de la Borgonya: aquí, a banda de no veure banderes franceses enlloc, el turisme és sobretot de francesos, i dedicat a gaudir de les coses de França: els seus vins i patés, les seves carns i confitures, els museus que els altres francesos encara no coneixen i que recullen la història d’aquelles contrades, amb els seus artistes i tombes ducals. França es mostra a si mateixa, però a la seva manera educada, calmada i gormand. Aquí tot és silenciós i car, cosa que, sí, aixeca barreres d’entrada. 

Un turisme així no posa en perill res, sinó que ve a celebrar-ho, per bé que té el seu impacte en el mercat immobiliari, inevitablement, amb els preus que pugen de les cases. A Mallorca em dona la impressió que ho hem destruït tot per fer-ho enormement còmode per als altres, convertint-ho en un infern per a nosaltres mateixos. I sense cap signe d’autenticitat, amagant la identitat, la llengua, la gastronomia, sense posar-ho davant dels ulls i dels nassos de qui hauria pogut venir a celebrar-ho envoltat d’un paisatge que ben emmarcat encara pot ser dels més bells del món. 

Potser és que venim d’una misèria més gran i més negra que ningú, però veient com a altres bandes s’ha muntat el negoci del turisme sembla que aquí s’han pres les pitjors decisions possibles, i des de fa dècades, i que encara no hi ha ningú que hagi pensat que convindria salvar-nos a través d’una reivindicació més desinhibida, i orgullosament cara, de la pròpia identitat.

Escriptor
stats