OPINIÓ
Opinió 14/05/2016

En un avió on fallen els motors d’una ala

2 min

La suposada bona salut del català a Balears, on en creix l’ús, si hem de fer cas dels informes que ho analitzen, es dilueix en una especial composició social. El model econòmic dominant el fa del tot innecessari i pot quedar arraconat a l’escola i el món cultural. És un avió on fallen els motors d’una ala. Pot volar, però només si al comandament s’hi asseuen hàbils pilots, i tot i així no es poden garantir grans trajectes. Plàcids i còmodes, ja sabem que no ho seran, però caldria assegurar-ne, almenys, una llarga durada. Si el món de l’empresa no aporta la força necessària, se’ns presenta un futur de llengua minoritzada, culta, però d’àmbit cada vegada més reduït. No tenc dubtes de la força del català en la cultura, potent i dinàmica, del nostre país. Tampoc en l’educació, amb una comunitat que mostrà el seu múscul mobilitzant tota la societat en defensa d’una escola de qualitat, catalana, coneixedora i respectuosa de la nostra història. Però ens fallen altres àmbits, que es permeten viure-hi d’esquena. Ens falla, a més del món empresarial, amb una CAEB que gairebé obvia el català fins i tot quan va de festa, l’àmbit de la justícia, que roman aliè a tots els avenços fets en trenta anys de Llei de normalització. Queda molta tasca per fer, com recordà ahir el president de l’Obra Cultural Balear, Jaume Mateu, en una Diada per la Llengua que encara és necessària. L’existència de governs originalment proclius a la generalització de l’ús del català ha rebaixat la tensió ciutadana que s’originà per defensar-lo. Amb molta feina encara pendent, aquesta relaxació, que en unes altres circumstàncies seria signe de normalitat, no s’ha de convertir en deixadesa.

stats