OPINIÓ

On anau amb els creuers?

La primera bufetada al pacte d’esquerres del Govern i de l’Ajuntament de Palma la va pegar el president de l’Autoritat Portuària quan, poc després que es firmassin els acords de governabilitat, els va fer saber que si volien reduir el nombre de creuers que arriben al port de Ciutat haurien d’esperar a l’any 2022, com a mínim, atès que té tots els contractes signats. Crec que no es va dir quan es varen rubricar aquests compromisos amb les megaempreses dels megacreuers, però no crec que fos abans que hi hagués el mateix pacte d’ara amb la mateixa presidència de l’Autoritat Portuària.

Això era poc després que el batle de Palma, en una entrevista a l’ARA Balears, ratificàs que troba que no hi ha molts de problemes amb els creuers. Ara, aquesta mateixa setmana, representants del Govern –el conseller i la directora general de Turisme–, el mateix batle José Hila i també el president de l’Autoritat Portuària, seran a la fira de creuers d’Hamburg per informar de la seva intenció de limitar-ne l’arribada. No hi han enviat el conseller de Medi Ambient, ni el responsable de transició energètica, ni tampoc la regidora de Model de Ciutat i Sostenibilitat, i molt menys alguns experts en sostenibilitat ambiental, que potser seria més adient per explicar-ho si realment tenen l’objectiu de posar-hi fre. Tampoc no és el lloc. Sovint, una pensa que, de comèdia, n’hauríem de fer la justa i, amb temes greus com aquest, cap ni una.

Si amb fermesa ja és difícil posar limitacions a les potències econòmiques mundials, des de la tebiesa és impossible i és comèdia. A Palma, com a Barcelona o a Venècia, per posar només com a exemple les ciutats europees que tenen els índexs de contaminació pels creuers més elevats, es requereixen accions polítiques molt valentes, si és que de veres es vol posar fi a les emissions d’aquests megavaixells que no aturen mai els motors. Recordem que un estudi que va fer públic recentment Terraferida assegura que, només l’any passat, els creuers emeteren a Palma 6,3 vegades més partícules, i 2,3 vegades més òxids de nitrogen que la central del Murterar, mentre que quasi n’igualaren l’emissió de diòxid de sofre (SO2) i emeteren fins al 10% de tones de CO2 que emet una central de la qual el Govern que vol ser pioner en la transició energètica ha planificat el tancament de manera urgent. 

Segurament és aquest de les emissions contaminants el problema més greu, però si li afegim l’abocament que fan els creuers a una mar que – com es publicava aquest cap de setmana a l’ARA Balears– es desertitza de manera molt preocupant; si li afegim el renou que han de suportar tot el dia els veïnats del port, la hipermassificació del centre de Palma i, entre d’altres, la transformació que ha provocat en el comerç de Ciutat, hi ha sobrats motius per a una regulació ferma i del tot restrictiva. Són mesures que s’han de prendre des d’aquí, sense dubtar, perquè en una fira com la d’Hamburg que és per promoure el turisme de creuers tot el que pugui i més, no hi ha ningú que hi sigui per escoltar-nos. 

  

EDICIÓ PAPER 14/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF