TRIBUNA OBERTA
Opinió 01/05/2020

Unicef proposa mesures al govern per salvar l’educació

Mercedes Del Pozo
2 min

Presidenta d’Unicef Comitè BalearsLa situació provocada per la pandèmia de coronavirus ha posat en escac els sistemes educatius de bona part del món. Més de 1.570 milions de nins, nines i joves s’han vist afectats pel tancament dels centres educatius en 192 països, segons la Unesco.

També a Espanya, on els nins porten més d’un mes de confinament sense poder assistir físicament a classe.

Tant el Ministeri d’Educació com les conselleries d’Educació de les comunitats autònomes, fa ja algunes setmanes que intenten aconseguir una solució equilibrada per tancar el curs 2019-2020.

Però més enllà de les mesures per al tancament del curs actual, i en un context d’aquesta magnitud, Unicef recorda que la prioritat no ha de ser únicament com salvar aquest curs, sinó garantir el dret a l’educació i contribuir a frenar l’impacte d’aquesta crisi des del mateix àmbit educatiu.

Per això, hem presentat una sèrie de mesures que permetran treballar un pla estratègic per mitigar les conseqüències d’aquesta crisi a mitjà i llarg termini i ajudar així a recuperar la normalitat que els nins tant necessiten i que l’educació és capaç de proporcionar.

“Per la nostra experiència en emergències sabem que no serà possible recuperar la normalitat si no assumim que ens trobam davant una situació d’emergència”, ha dit Gustavo Suárez Pertierra, president d’Unicef Espanya.

A més, fent esforços addicionals per protegir aquells nins en major situació de vulnerabilitat, independentment d’on es trobin, quin sigui el seu estat legal, origen o condició.

Entre aquestes mesures cal destacar:

  • Desenvolupar plataformes digitals d’ensenyament que estiguin centralitzades per les administracions educatives i que garanteixin l’homogeneïtat, la qualitat d’accés, la lluita contra l’absentisme, la protecció de les dades personals i la ciberseguretat de l’alumnat, professorat i centre educatiu.
  • Atendre amb prioritat la integritat, la salut física i mental dels nins. En aquest sentit, l’organització posa l’accent a desenvolupar continguts específics d’educació per a la salut: prevenció del contagi, gestió emocional, hàbits saludables i ús adequat de les TIC.
  • Dissenyar plans que incloguin els passos necessaris per a la reobertura segura de les escoles, una vegada superades les primeres fases de la crisi, seguint pautes que garanteixin la protecció i adequada informació de tota la comunitat educativa, i comptant amb la participació infantil com a aliat clau.
  • Desenvolupant tant per a alumnes i professorat com per a la societat en general programes de desenvolupament de competències TIC perquè puguin accedir i manejar continguts digitals amb èxit.

Insistim en la necessitat d’escoltar les opinions i els problemes dels mateixos nins. Obrir espais de participació segurs i estructurats que serveixin per fomentar la mobilització i la cohesió social.

Les emergències han acompanyat la humanitat durant tota la història i, amb el temps, hem après a afrontar-les. Unicef així ho demostra en molts països. Aquesta situació d’emergència necessita la màxima col·laboració de tots. La cooperació entre administracions, famílies i societat civil ha d’estar al servei d’un enfocament de drets, de no deixar ningú enrere.

stats