T'engresquen, t'engresques i acaben dient-te que facis marxa enrere

Després que s'hagi sabut que el Govern va recomanar a Sant Julià no continuar amb el ràfting, el ministre de Turisme assumirà alguna responsabilitat per haver estat el principal avalador i inductor del projecte?

Recorden amables lectors aquella fotografia del juny del 2016 amb el ministre de Turisme dalt del que semblava una canoa inflable acompanyat de tres cònsols dient-nos que se'ls havia acudit la brillant idea de convertir el riu Valira en un parc d'aigües braves urbà d'11 quilòmetres, d'Escaldes a Sant Julià? Un nou producte turístic, ens asseguraven, que estava cridat a superar un dels nostres grans mals del turisme al país que no és altre que l'estacionalització. Conseqüentment Andorra Turisme havia posat en marxa l'estudi pertinent.

Més enllà de si als cònsols els va fer gràcia fer-se la foto, suposo que mentre tornaven a casa seva deurien rumiar-s'ho bé. Tant que en els pressupostos del 2017 ja hi va haver dos comuns, Andorra la Vella i Escaldes, que no van fer cap reserva de partida econòmica per invertir en el futur projecte de ràfting urbà. I això que uns mesos abans, a principis d'agost del 2016,  els titulars dels mitjans de comunicació apuntaven l'èxit de les primeres proves, segons l'empresa que les estava fent, fins i tot es manifestava que el cabal del riu era més viable del que es pensaven. Hi havia algun dubte en els mesos d'estiu -vaja, quina mala sort, just quan haurien de venir més turistes a practicar aquest esport- però s'esperava una bona predisposició de FEDA per assegurar un mínim cabal que afavorís la pràctica del ràfting.

Al gener d'aquest 2017 es va fer públic que l'estudi tècnic avala la viabilitat de la pràctica del ràfting al riu Valira, i el ministre del ram assegurava de l'interès dels comuns pel projecte... quina afirmació més paradoxal la del ministre quan ja n'hi havia dos, de comuns, que s'havien baixat de la canoa i el projecte només comptava amb l'entusiasme de Sant Julià!

Sant Julià ha avançat en el projecte, ha destinat partides pressupostàries per al condicionament del riu, ha començat les obres, fins i tot ha reservat l'ús d'uns locals, ha fet un concurs públic i ja sap que només una empresa opta a fer-se amb la gestió... i amb la maquinària engegada, enmig d'aquest trànsit, no sabem ben bé quin dia va ser, el Govern va i li recomana que ho aturi, que no segueixi endavant, que el cabal del riu no és suficient per practicar el ràfting els mesos de juliol i agost. 

Home! Això no es fa! Cert que el cònsol de Sant Julià de Lòria hauria d'haver estat prou amatent, obrir el focus i veure-hi una mica més enllà que l'ofuscació per trobar a qualsevol preu la gallina dels ous d'or que li solucioni el forat a les arques lauredianes, però no es pot engrescar algú a tirar endavant un projecte que es diu que ha de ser la solució als problemes turístics que té plantejats Andorra i assegurar que els estudis tècnics l'avalen i després, un cop tot iniciat, dir-li que es faci enrere. Aquí hi ha un ministre que hauria d'assumir algun tipus de responsabilitat, o com a mínim que entonés un 'mea culpa'. Suposo que aquella foto dalt de la canoa inflable, i pala a la mà simulant remar, li deu fer una mica de vergonyeta. Si més no, a mi me'n fa. Aliena, això sí.

EDICIÓ PAPER 17/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF