Opinió 09/06/2016

Princeses sense príncep

Si la campanya #GiveElsaAGirlfriend ha tingut tant èxit és perquè a algú li sembla que a l’Elsa, sense parella, li falta alguna cosa

i
Eva Arasa
2 min

Fa temps vaig dedicar un article a una nova generació de princeses de dibuixos animats i altres pel·lícules infantils, mogudes per desitjos i aspiracions diferents a trobar i casar-se amb un príncep blau. En concret, parlava de les protagonistes de Brave, Frozen i Malèfica, autèntiques heroïnes amb independència que en el decurs del conte experimentin o no l’amor romàntic.

Un dia d’aquests em va sorprendre a les xarxes una campanya promoguda pels fans perquè la reina Elsa de Frozen, a qui fins a la data no se li coneix cap parella, surti de l’armari: #GetElsaAGirlfriend. Ja l’entenc, el sentit de la campanya, i comparteixo plenament la seva voluntat, que no és altra que normalitzar la diversitat sexual des de la infància. Però no puc evitar preguntar-me: no era més revolucionari que la reina Elsa simplement no tingués parella? Si a una princesa no se li coneix cap príncep, hem de pensar necessàriament que és lesbiana?

Aquesta és la part que em molesta de la campanya. No és que consideri que les relacions afectives de parella no són importants, però cal que siguin sempre el centre de la nostra existència, siguem hetero o homosexuals? Perquè si s’ha engegat aquesta campanya i ha tingut l’èxit que ha tingut, és perquè a algú li ha semblat que a l’Elsa, sense parella, li faltava alguna cosa.

En qualsevol cas el fenomen fan no és gens menyspreable i fins i tot l’actriu que dobla el personatge, Idina Menzel, s’ha pronunciat a favor que Disney faci el pas i, a la segona part de Frozen, la reina Elsa trobi la dona de la seva vida. La facilitat amb què qualsevol de nosaltres es pot comunicar amb l’interlocutor més llunyà, les xarxes que es teixeixen gràcies a les múltiples tecnologies que tenim al nostre abast, la possibilitat de mobilitzar-se des del sofà de casa, han transformat, entre moltes altres coses, els processos creatius. Estic convençuda que els responsables de Disney estan prenent bona nota de l’evolució de la campanya i difícilment podran ignorar-la, decideixin satisfer-la o no.

L’art ja no és el que era. Les princeses tampoc. Afortunadament.

stats