L’EDITORIAL

No necessitam més autopistes, sinó més i millor transport públic

Som molts els que no entenem per què la carretera de Llucmajor a Campos s’ha de convertir en una autopista. De fet, és mal d’entendre que aquest projecte l’escometin des d’un govern, el del Consell de Mallorca, que és el resultat d’un pacte d’esquerres, i que ho sigui a més amb l’aval del Govern de Progrés.

Igualment pot semblar incomprensible que fins i tot s’hi avinguin aquelles formacions que s’hi havien oposat quan el PP i UM, en un llunyà 1998, idearen l’autopista que ara ja és molt més a prop de ser una realitat. I ho serà perquè el PSIB ha blindat el projecte i perquè MÉS i Podem, que en principi no n’eren gens partidaris, ara es dediquen a mirar cap a un altre costat. S’està entrant en la fase final de la legislatura i mentre que uns partits eviten el desgastament que aquesta polèmica infraestructura viària els pot suposar, els altres, des de l’oposició, volen treure rèdit electoral d’aquest debat social. En aquest sentit, el PP intenta moure adhesions cap al projecte i es posiciona en contra de les reivindicacions de les entitats ecologistes i els moviments antiautopista enarborant la bandera de la seguretat. I ho fa ara que la sinistralitat de la carretera de Llucmajor a Campos s’ha reduït considerablement, malgrat el lamentable accident d’aquesta mateixa setmana.

Tan poc segurs es troben els partits d’esquerres o tan poc identificats que volen imposar a l’opinió pública el terme desdoblament per definir el nou projecte? La realitat és que fan un desdoblament, sí, que és el que convertirà una carretera en una autopista. I la realitat també és que tan blindat ho tenen els socialistes, amb Mercedes Garrido com a responsable insular de Territori, que ni tan sols s’han plantejat alternatives com seria l’anomenada 2+1, de la qual trobareu informació en el nostre Tema del dia i que ha reduït la sinistralitat més que notablement en els països europeus que l’han implantat.

Sigui com sigui, l’oposició a l’autopista de Llucmajor a Campos va acompanyada i complementa una reivindicació d’un abast molt més ampli i de calat més profund. A Mallorca, a cap de les illes, no necessitam més autopistes. Allò que de veres necessitam és un pla de mobilitat que sigui una aposta ferma per tenir més i millor transport públic, la gran assignatura pendent de la nostra terra.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF