No és Islàndia

Encara no entenc per què l’únic boicot del qual he tingut coneixement és contra Nutella, com no sigui cosa dels seus competidors

Iceland no és Islàndia, sinó una cadena de supermercats britànica que, entre els compromisos ambientals que ha adquirit, hi ha l’eliminació de l’oli de palma dels seus productes. Encara no ho han aconseguit al 100%, però mentrestant han causat força rebombori pel fet d’haver donat suport a un anunci que l’agència creativa Mother havia creat per a Greenpeace. L’anunci és un vídeo d’animació que mostra una petita orangutan que crea el caos a l’habitació d’una nena. Quan la nena li demana per què ha entrat a l’habitació, l’orangutan li respon que té por dels homes que estan destruint el seu bosc per poder-hi plantar les palmes de les quals s’obté l’oli de palma. Missatge impactant, narrat amb la millor veu possible, la de l’actriu Emma Thompson, i reflexió obligada. Personalment vaig entrar de seguida al cercador d’internet per veure quins productes contenen oli de palma, causant indirecte de la destrucció de l’hàbitat dels orangutans, i vaig quedar esfereïda: es troba en aliments precuinats, en aperitius, en pastissos, en productes de cosmètica, en productes de neteja... Encara no entenc per què l’únic boicot del qual he tingut coneixement és contra Nutella, com no sigui cosa dels seus competidors. Per cert, Greenpeace ja es va pronunciar el seu dia en contra del boicot perquè Ferrero, a qui pertany Nutella, s’ha compromès a utilitzar només oli de palma de cultius sostenibles. Això és una garantia ambiental però també social, ja que pretén combatre les pèssimes condicions laborals amb les quals s’obté la major part de l’oli de palma que, encara que no ho sapiguem, consumim cada dia.

En fi, que el rebombori ve de la prohibició d’emetre l’anunci a la televisió britànica pel fet que és “massa polític” –al Regne Unit està prohibida la publicitat política i Greenpeace és considerada una organització política. Prohibició que ha estat matisada, que potser era un dictamen més que una prohibició. El fet és que no s’ha pogut veure a la televisió i, com a conseqüència d’aquesta prohibició o no prohibició, s’ha convertit en un fenomen viral a les xarxes. Us recomano que el veieu.

EDICIÓ PAPER 17/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF