Opinió 29/12/2014

Jornada intensiva

La millora és tant per a l'empresa com per als treballadors: els primers ho fan en productivitat i els segons milloren en qualitat de vida

i
Albert Roig
2 min

Gràcies a un tuit d'en Jordi Cinca vaig llegir un interessant article sobre l'experiència a Iberdrola en relació a la jornada intensiva i els beneficis que, segons els testimonis de l'articulista, reportava tant a l'empresa com al treballador. Sortia publicat al diari 'El País' el dia de Sant Esteve.

Iberdrola té 9.000 treballadors i el responsable de Recursos Humans detalla en la notícia que gràcies a l'aposta des de fa 8 anys de la implantació de la jornada intensiva -d'un quart de set del matí a tres quarts de tres de la tarda amb variables d'entrada i sortida de 45 minuts- s'ha millorat la productivitat, s'han guanyat més de mig milió d'hores de treball anuals, s'ha reduït l'absentisme en un 20% i els accidents laborals en un 15%. A la vista dels resultats, la millora és tant per a l'empresa com per al treballador, i no únicament per al treballador com es podria suposar a primera vista perquè podria conciliar la seva vida familiar amb la laboral.

Les xifres impacten, tot i que hem de saber posar-les en el seu lloc i que no es poden extrapolar al 100%, ni podem dir que si totes les empreses fessin el mateix tindrien els mateixos resultats, perquè les empreses tenen diferents perfils, pertanyen a diferents sectors, i no totes poden aplicar aquest sistema.

Andorra n'és un exemple clar: abocada al sector serveis i depenent de la mobilitat horària del turisme amb una necessitat de tenir botigues i comerços oberts en tot moment. Però sí que és cert que també a casa nostra existeixen moltes empreses amb el mateix perfil laboral d'Iberdrola i l'experiència és temptadora. Potser el funcionariat és dels pocs -sinó l'únic- que en algun moment de l'any -a l'estiu- té la possibilitat de fer intensiva la seva jornada.

De l'article en destaca també un terme que fins avui m'era desconegut: el 'presentisme'. És a dir, ser present a la feina pel sol fet d'omplir les hores, encara que no treballis... i si pot ser, aquest 'presentisme' allargar-lo fins més enllà de l'horari dels patrons, que a més ho valoraran moltíssim. Una de les testimonis de l'article explica l'experiència d'Escòcia on seria impensable trobar-se amb situacions com la d'empreses d'aquí pel que fa a l'horari laboral.

Sens dubte, per assolir-ho, requereix un profund canvi de mentalitat tant de patrons com de treballadors.

stats