OPINIÓ
Opinió 28/08/2018

Escoltau-nos

i
Sebastià Salas
3 min

Si algú s'ha de qüestionar el món en el qual vivim, aquests han de ser els joves. La joventut d'una i altra època ha estat sempre crítica amb el mode de funcionar de la vida. I així és com els diferents pobles han anat evolucionant. La crítica és la manera de posar en dubte les regles de joc vigents no tant pel seu contingut, sinó perquè els joves no es senten partícips en el pacte o en la inclusió d'aquestes normes. Així, el fet de qüestionar-se el sistema ha afavorit històricament canvis en maneres d'actuar o procedir per superar actituds retrògrades. No és menys cert, però, que també podem trobar moments de la història en què posar en dubte el sistema ha estat una eina per construir un model nou, però més reaccionari. En qualsevol cas, fets aïllats en el cronograma històric.

Dubtar del que hem après és la qualitat humana exponent del racionalisme. El dubte i la posterior crítica esdevenen l’exercici més sa de ciutadania. I aquestes accions no només no haurien de ser reduïdes o amagades, sinó que haurien de ser escoltades. En tota crítica, la formuli un jove o no, hi ha una part de veritat. Un fonament més o menys sòlid sobre el qual pivota la idea. Com deia abans, la reformulació del sistema és, ha estat i continuarà sent una constant en totes les societats. Els joves, inconformistes per l'edat, voldran més i millor. Sempre. Com sempre ha estat. I com sempre serà. Però en aquest cas, la generació actual de joves és diferent. Radicalment.

Els motius són dos. El primer d'ells és que és la primera generació de la història que ha nascut amb les noves tecnologies a les mans. I això que pot semblar banal adquireix importància quan entens que la tecnologia de la informació permet l'accés a qualsevol contingut en un temps escàs. Això també permet comparar sistemes i fer una crítica més assenyada del model de cada societat. El segon motiu és el desencadenant del primer, i és la globalització. Sí, aquesta generació és la primera que estableix relacions comercials i afectives amb altres persones de la resta del món. Així, compram productes a la Xina, tenim un amic al Canadà i viatjam per tot el món, cosa que abans era impensable excepte en casos molt excepcionals.

D'aquesta manera, els joves d'avui en dia demanam pas, com ja han fet anteriorment altres generacions en altres èpoques. Només que ara, i permeteu-me ser una mica agosarat, nosaltres entenem millor com funciona aquest sistema. Sense haver-lo construït, ens hem convertit en corresponsables per haver crescut amb ell. I això implica un exercici estúpid de voler llençar tot el que és vell? Clar que no. L'experiència és una qualitat que valoram molt els joves. Sense anar més lluny, quan entram a llegir els 'reviews' o comentaris, ho feim perquè valoram l'experiència prèvia sense discriminar qui ho diu, sigui jove, major, home o dona.

Així doncs, si els joves no discriminam les opinions alienes en funció del col·lectiu que les emet, per què els majors ho han de fer? Que algú m'expliqui d'on surt aquest paternalisme o condescendència en la frase "Tu ets massa jove. No saps com funciona". Permeteu-nos la crítica. Escoltau-nos. I tal vegada us sorprendreu de la quantitat de veritats que podem dir, la quantitat de solucions que podem oferir i la quantitat d'idees que podem proposar.

stats