TRIBUNA OBERTA

Astrollengua

No fa gaire algú va dir que la ciència no és cultura… Però tant si li agrada com no, ningú pot negar que la ciència és coneixement, i que em demostri algú que el coneixement no és cultura.

Al fil d’aquesta afirmació, es pot dir que neix Astrollengua, però també a partir de l’'Estudi sobre les estratègies de promoció de l’ús social de la llengua catalana entre la població jove en àmbits no formals, amb especial atenció a les xarxes socials', aprovat pel Consell Social de la Llengua Catalana (GOIB) dia 5 de novembre de 2018.

Es tracta d’un conjunt d’activitats d’àmbit interdisciplinari, dirigides a alumnat que cursa Educació Secundària Obligatòria, desenvolupades per l’equip d’experts de l’Institut Mallorquí de Ciències de l’Espai (IMCE), entre els quals hi ha professionals de l’ensenyament, astrofísics, físics, enginyers, informàtics i experts en electrònica, entre d’altres.

Des de la seva creació i al llarg de les seves activitats, l’IMCE ha mostrat la seva vocació didàctica i divulgativa, sense renunciar a la recerca i, per això, amb Astrollengua, es pretén contribuir a mostrar el vincle existent entre la llengua catalana i les ciències de l’espai, àmbits del coneixement que solen ser explicats i estudiats de manera independent.

El conjunt d’activitats que inclou el projecte Astrollengua té com a finalitat contribuir al desenvolupament de competències com les d’autonomia personal i social, aprendre a aprendre, la competència digital, a més de coneixements fonamentals sobre ciència, tecnologia i comunicació, que tenen precisament la llengua com un dels seus denominadors comuns.

D’aquesta manera, Astrollengua pretén facilitar un entorn en el qual es faci evident la vinculació entre ciència i llengua, a partir de la utilització de recursos presencials i digitals, com són jornades formatives, però també la creació de càpsules audiovisuals que es puguin difondre entre els joves mitjançant plataformes de gran popularitat a internet.

Entre els objectius d’Astrollengua cal destacar:

  • Fomentar la cultura científica per generar vocacions científiques entre els més joves i especialment entre les més joves.
  • Adquirir les destreses bàsiques per emprar les tecnologies de la informació i la comunicació com a instrument de feina en la resolució de situacions i problemes.
  • Desenvolupar el sentit crític, la iniciativa personal i la capacitat d’aprendre a aprendre propis del pensament científic, desenvolupant hàbits de feina individual i en equip de manera rigorosa i sistemàtica.
  • Reconèixer i valorar la importància de les ciències de l’espai en la millora dels hàbits saludables i de consum sostenible, la cura dels essers vius i el medi ambient necessària per tenir cura del nostre planeta i contribuir al desenvolupament i a la millora de la societat en què vivim.

Al servei d’aquests objectius s’ha creat la jornada didàctica ‘Astrollengua. Un viatge a través dels estels’ amb tot un conjunt d’activitats presencials que inclouen l’assistència a una sessió al planetari mòbil; l’explicació de les estratègies bàsiques de localització de constel·lacions; relacionar la cultura popular amb l’astronomia; el funcionament i maneig del planisferi; la història, el funcionament, el maneig i tenir cura del telescopi; personatges il·lustres vinculats amb l’astronomia en l’àmbit de la llengua catalana i moltes coses més.
Així mateix, d’acord amb el capítol 6 de l’'Estudi sobre les estratègies de promoció de l’ús social de la llengua catalana…' i concretament quan recomana la difusió d’una campanya mitjançant càpsules formatives en les seves “Propostes d’actuació en les xarxes socials”, es varen crear les càpsules d’astronomia en el canal Astrollengua a Youtube i un concurs amb premis per als joves que hi participen amb les seves pròpies càpsules.

D’aquesta manera, mitjançant totes les activitats realitzades durant la jornada presencial i amb l’estudi i posterior elaboració les càpsules d’astronomia, Astrollengua/IMCE ha volgut contribuir a difondre el coneixement científic com un saber integrat en distintes disciplines que forma part del concepte universal de cultura, amb la llengua com a denominador comú i en el nostre cas, entre l’astronomia i la llengua catalana.

EDICIÓ PAPER 14/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF