Assegurar l’escola per als menors de 10 anys tot i el covid

Un estudi àmpliament reconegut per la comunitat científica internacional, fet a Corea del Sud, estableix que els infants de fins a 10 anys transmeten el covid-19 un 50% menys que els adults. Una altra recerca comparativa entre Finlàndia i Suècia, encarregada per la Unicef, ha establert que la incidència del virus entre els menors de 20 anys ha estat quasi la mateixa en els dos països tot i que el primer va tancar les escoles i el segon no. De fet, fins i tot el percentatge d’infectats en aquesta franja de població a Suècia ha estat una mica més baixa que a Finlàndia, malgrat que en aquest segon país els centres educatius varen estar buits dos mesos: a Suècia hi va haver 49 casos per cada 100.000 habitants, i a Finlàndia varen ser 52. La conclusió lògica que han tret les autoritats fineses -país a l’avantguarda educativa- és que amb el nou curs escolar, encara que hi hagi rebrots, no tornaran a tancar els centres. Prioritzaran l’educació, un dels seus pilars com a societat, davant d’un risc de contagi que consideren baix i que, a més, no minva més si els infants i adolescents queden a casa.

Aquests dos estudis reforcen la idea, cada cop més sòlidament establerta, que es pot donar prioritat a l’educació presencial dels infants sense posar en perill ni la seva salut ni la dels mestres. Naturalment, tal com remarquen les autoritats sanitàries i els mateixos estudis, és important que l’obertura de les escoles vagi acompanyada de mesures sanitàries que donin màximes garanties tant al professorat com a les famílies, tenint clar, tanmateix, que no existeix el risc zero.

En tot cas, és tranquil·litzador i encoratjador saber que es podrà reprendre la tasca educativa a finals d’estiu i la tardor amb una nova normalitat presencial que permeti una socialització i una educació plena. Perquè l’educació online, que ha permès aturar el cop aquesta primavera en plena pandèmia, també s’ha vist que tenia límits, en especial en les edats més primerenques i en les famílies més desafavorides.

El debat continuarà viu. No el podem donar per tancat, ni de bon tros, i és positiu. En funció de com evolucioni aquí l’epidèmia, caldrà anar adaptant les decisions. Però sembla que a escala mundial comença a obrir-se pas amb força l’evidència que la seguretat sanitària no és incompatible amb l’educació presencial dels infants, sobretot dels cicles de Primària. És una bona notícia per als infants, per als mestres i per a les famílies. És a dir, per al país. Com més es pugui garantir una educació en totes les seves dimensions, millor. Malgrat que el covid continuï entre nosaltres.

EDICIÓ PAPER 19/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF