Pitjor que l'any del confinament: el desabastiment enfonsa un 10% les vendes de cotxes a Catalunya el 2021

Al conjunt d’Espanya les vendes van resistir, però tan sols van créixer un 1%

2 min
Visitants al saló de l'automòbil, en una imatge d'arxiu.

La recuperació econòmica no ha impedit que les vendes de cotxes caiguessin un 10,5% a Catalunya durant el 2021 i s'empitjoressin així els registres de l’any del confinament. Aquestes vendes acostumen a ser un indicador de la fortalesa de l’economia, però durant el 2021 un problema sobrevingut ha dificultat la venda de vehicles: la crisi del desabastiment, que ha deixat moltes fàbriques sense productes necessaris per produir. El principal productor català, Seat, va veure’s obligat a tancar la fàbrica al juliol i al desembre per culpa d’aquest problema. I els clients de qualsevol marca que hagin volgut comprar-se un cotxe hauran comprovat la falta d’estocs disponibles i els llargs terminis d’entrega que ofereixen els concessionaris.

A Catalunya, en concret, es van vendre gairebé 111.000 turismes, un 35% menys que els 173.000 del 2019.

Al conjunt d’Espanya, les vendes no van caure, però tan sols van augmentar un 1%, segons les dades publicades per Anfac, patronal dels fabricants de cotxes, i segueixen un 32% per sota del nivell prepandèmia. A més, al desembre es va registrar una patacada del 19%.

El declivi del dièsel

Les dades confirmen també el declivi imparable dels dièsel. Els vehicles amb aquest motor suposaven el 63% de les vendes el 2015, però l’any passat només van arribar al 20%. Molt per davant hi ha els cotxes amb motor de benzina (45% del total) i la resta, que inclouen elèctrics i híbrids i ja suposen el 35% de les vendes.

Més enllà de la crisi provocada per la pandèmia, el cert és que les vendes de cotxes van assolir el seu pic el 2018, quan es van superar els 1,3 milions d’unitats. El 2019 ja no es van repetir aquells registres i, des de llavors, la pandèmia i la crisi del desabastiment han acabat de rematar el sector.

Rànquing per marques

Tot i els problemes de desabastiment, Seat va retenir el títol de marca més venuda a tot Espanya durant el 2021, amb més de 70.000 cotxes comercialitzats. Això sí, durant el desembre (just quan va tancar Martorell uns dies) va caure fins a la sisena posició.

Cupra, la submarca que Seat està intentant impulsar perquè són cotxes més cars i ofereixen més marge de benefici, va vendre poc més d’11.000 vehicles, una xifra que encara està lluny del seu germà gran però que multiplica per 11 les unitats venudes durant els dos anys anteriors.

La segona marca amb més èxit a Espanya va ser Peugeot (67.000 unitats) i la tercera Toyota (62.000). Volkswagen va quedar en quarta posició, per sota de les 62.000 unitats, i va perdre la segona plaça que tenia el 2020. El cas d’aquest últim fabricant és especialment significatiu: el 2018 va vendre 103.000 vehicles a Espanya, molt per sobre dels 71.000 de Toyota. I ara Toyota la supera.

Com a curiositat, Tesla va col·locar 3.200 vehicles, més del doble que fa un any però encara només suposa el 0,4% del mercat espanyol.

stats