Misc 12/09/2013

El Hollywood seriós ensenya les cartes a Toronto

'Dallas Buyers Club' i '12 años de esclavitud' donen el tret de sortida de la cursa dels Oscars

Xavi Serra
4 min

BarcelonaAfinals de l'estiu, seguint un pauta infal·lible, els blockbusters de la temporada emigren de les sales de cinema per deixar espai a les pel·lícules que Hollywood produeix per a un públic sense acne. El cinema d'estudis adult i seriós -una espècie en perill d'extinció- ha tingut sempre un escenari ideal per presentar-se en societat al Festival de Venècia, situat estratègicament a les acaballes de l'agost.

Tanmateix, la puixança del Festival de Toronto, que va arrencar el 5 de setembre i finalitzarà demà, ha arraconat en els últims anys La Biennale fins al punt que, avui dia, el premi del públic de Toronto -l'únic guardó oficial d'un festival essencialment no competitiu- cotitza més alt que el Lleó d'Or de cara a les previsions dels Oscars. Només cal veure alguns dels últims guanyadors: El costat bo de les coses (2012), El discurs del rei (2010), Slumdog Millionaire (2008)... Triomfar a Toronto garanteix un passatge en primera classe a la cursa dels Oscars.

El drama esclavista del director de 'Shame'

Michael Fassbender i Brad Pitt actuen a '12 años de esclavitud'

El tercer film del britànic Steve McQueen és un pas endavant per al director de Hunger i Shame. Altre cop amb Michael Fassbender en el repartiment, 12 años de esclavitud viatja a l'Amèrica del segle XIX per relatar la història d'un home negre segrestat i venut com a esclau en una plantació del Sud. Amb un repartiment estel·lar que a més de Fassbender inclou Brad Pitt i Paul Giamatti, el protagonisme real del film recau en Chiwetel Ejiofor, probable candidat a l'Oscar. El personatge no és una nova variació de Kunta Kinte, sinó un home negre lliure, cultivat i de classe mitjana.

La història de Wikileaks

Cumberbatch fa d'Assange

Bill Condon ( Déus i monstres ) és el director encarregat de portar a la pantalla la història del portal de filtracions Wikileaks a El quinto poder . Tot i que està narrat des del punt de vista d'un col·laborador de la web, Daniel Domscheit-Berg (Daniel Brühl), el centre de la trama no podia ser altre que el fundador i polèmic líder del portal, Julian Assange, encarnat per l'actor de moda a Toronto, Benedict Cumberbatch, que també apareix a Agosto i a 12 años de esclavitud . Els responsables d' El quinto poder han assegurat a Toronto que el film no pretén jutjar Assange, sinó aproximar-se al personatge des de "l'ambigüitat". Es podrà comprovar quan s'estreni a tot l'Estat al 18 d'octubre.

La 'Philadelphia' de Matthew McConaughey

L'actor es transforma físicament a 'Dallas Buyers Club'

Ja no és cap sorpresa que Matthew McConaughey faci una interpretació de primera. En els últims anys, l'actor ha completat una resurrecció insòlita, deixant enrere les comèdies ximpletes amb Kate Hudson, apostant per propostes de risc i qualitat com Killer Joe, The paperboy i Magic Mike i sabotejant la seva imatge de noi trempat i simpàtic. A Dallas Buyers Club fa un pas més enllà i destrueix el seu físic atlètic, aprimant-se més de 30 quilos per interpretar un malalt de sida, Ron Woodruff, un texà faldiller i homofòbic que contrau la malaltia en el punt àlgid de l'epidèmia, a mitjans dels anys 80, i acaba optant per traficar amb medicaments il·legals -però més efectius- que ven a malalts com ell. Segons tots els pronòstics, el film -discret, diuen- podria consagrar McConaughey com Philadelphia va consagrar Tom Hanks.

El retorn musical del director de 'Once'

Keira Knightley protagonitza 'Can a song save your life?'

Once va ser una de les grans sorpreses del 2006. Un petit film irlandès sense estrelles va triomfar a Sundance, es va convertir en la revelació indie de la temporada i fins i tot va conquerir l'Oscar a la millor cançó. El seu director, John Carney, recupera ara la fórmula musical que va fer fortuna llavors -una barreja de cançons folk, somnis i romanticisme-, canviant els carrers de Dublín pels de Nova York i posant al capdavant del repartiment una estrella com Keira Knightley, que ha seduït Toronto amb la seva veu. L'actriu interpreta una cantautora desconeguda que és descoberta per un productor en hores baixes (Mark Ruffalo): commogut per la música de la cantant, decideix enregistrar-li un disc. Can a song save your life? sembla, per tant, el negatiu del càustic cant al fracàs d'un cantautor sense sort que els germans Coen van presentar al darrer Festival de Canes, Inside Llewyn Davis .

Un 'Mystic River' amb Jake Gyllenhaal i Hugh Jackman

Denis Villeneuve presenta dos thrillers, 'Prisoners' i 'Enemy'

A Toronto han coincidit dues pel·lícules amb el mateix director (Denis Villeneuve, Incendies ) i protagonista (Jake Gyllenhaal). La primera, Prisoners , és un thriller sobre dues famílies de Pennsilvània que veuen com les seves filles són segrestades. Gyllenhaal comparteix el protagonisme amb Hugh Jackman en un film que ha rebut elogis unànimes del públic i la premsa especialitzada: Variety fins i tot posa la pel·lícula al mateix nivell que Mystic River i Seven i afirma que les interpretacions dels actors són les millors de la seva carrera. La segona col·laboració entre Gyllenhaal i Villeneuve que s'ha estrenat a Toronto és Enemy , que Indiewire ha qualificat de "cosí experimental i d'art i assaig de Prisoners ", més arriscat i confús, que ha dividit el públic però que també ha rebut la seva bona ració de lloances de la crítica. El film, un misteriós thriller paranoic al voltant de la figura del doble, té una part de producció catalana i es podrà veure properament al festival de Sant Sebastià i al de Sitges.

stats