AUTOMOCIÓ
Misc 02/07/2015

La venda de cotxes torna al ritme d’un milió d’unitats anual

El 2008 va ser l’últim any en què es va trencar aquesta barrera

Albert Martín Vidal
2 min
El mercat acumula 22 mesos consecutius de creixement i ja ven  4.500 unitats cada dia.

BarcelonaAra fa deu anys Espanya va tancar el 2005 amb 1,6 milions de cotxes venuts, el seu rècord històric. El 2008, just abans de la crisi, va ser l’últim any en què a l’Estat se’n van vendre més d’un milió d’unitats (1,1 milions). Des d’aleshores ha sigut sempre per sota d’una barrera psicològica que ara sembla que tornarà a quedar superada.

És el que indiquen les dades fetes públiques ahir pel sector. En els sis primers mesos d’aquest any, les matriculacions van arribar a l’Estat a les 555.222 unitats, cosa que suposa un augment del 22% sobre les vendes del primer semestre de l’any passat. Els resultats del mes de juny, segons les tres grans patronals de l’automoció, Anfac, Faconauto i Ganvam, van ser igual de bons: es van vendre 111.333 cotxes, un 23,5% més que fa un any. Es tracta, a més, del segon mes consecutiu en què se superen les 100.000 unitats venudes.

Els vehicles que més es van vendre durant el mes de juny van ser els comercials, que serveixen d’indicador de la inversió de les empreses: se’n van vendre 14.438, que suposa un augment del 41% respecte a l’exercici anterior. Observant només les dades del mes de juny, la pujada és igualment forta: els vehicles comercials lleugers es van vendre un 64% més, mentre que de furgons se’n van vendre un 59% més.

El mercat acumula un total de 22 mesos de creixement continuat i s’ha arribat a la xifra de 5.300 cotxes venuts cada dia, quan ara fa un mes se’n van vendre 4.500 diaris.

Aquest repunt ha sigut igualment visible a Catalunya, on durant el primer semestre s’han venut 80.713 cotxes, un 22,6% més que l’any passat. Durant el mes de juny les vendes van arribar a les 15.098 unitats, cosa que suposa un increment del 24% respecte al mateix mes del 2014.

La vista posada en el PIVE

El president de l’Associació Nacional d’Importadors d’Automòbils, Camions, Autobusos i Motocicletes (Aniacam), Germán López, va fer una “lectura positiva” d’aquestes dades i va pronosticar que aquest any se superaran de llarg el milió d’unitats. López va afegir que les vendes a particulars han elevat la rendibilitat dels concessionaris, que veuen allunyar-se “el fantasma de la crisi tan terrible que han patit en els últims quatre anys”.

Tot i que fonts del sector expliquen que el segon semestre no acostuma a ser millor que el primer, la tendència actual permet pensar que el juliol i el setembre, dos dels mesos clau, seran encara millors que el juny. L’única preocupació, però, és el que pugui passar amb les ajudes públiques.

Juan Antonio Sánchez, president de Ganvam, va dir en aquest sentit que “el PIVE 8 està permetent que les compres de particulars es mantinguin en creixements de dos dígits, però ja no és aquest canal el tren d’arrossegament del mercat, sinó les empreses”.

El president de Faconauto, Jaume Roura, va afegir sobre les ajudes que “el PIVE 8 ha estat operatiu tot el mes i, juntament amb les ofertes i promocions estacionals de marques i concessionaris”, ha contribuït “a tancar amb uns números magnífics”. I va afegir: “D’acord amb les nostres previsions, que apuntaven a superar les 100.000 unitats”.

El sector, que ja ha aconseguit aturar la destrucció d’ocupació i ja frega la barrera del milió d’unitats, es posa un nou repte: aturar l’envelliment del parc automobilístic, cosa que significa vendre 1,2 milions de cotxes a l’any.

stats