Societat 27/01/2021

Conseqüències emocionals i acadèmiques dels confinaments

7 de cada 10 pares d'adolescents, preocupats per les conseqüències emocionals i acadèmiques del confinament per als seus fills

3 min
El confinament i les restriccions han comportat que nens i adolescents puguin tenir un equilibri emocional més fràgil

La crisi sanitària i la incertesa causada per la pandèmia estan incidint en el benestar emocional i el desenvolupament de nens i adolescents, tal com recull l'informe Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain, realitzat conjuntament per la Universitat Miguel Hernández i la Università degli Studi di Perugia. La dada més concloent és que el 69,1% dels pares espanyols han percebut durant el confinament com disminuïa la concentració dels seus fills. De fet, els comportaments més habituals han estat l'avorriment (49,4%), la inquietud i la dificultat per agafar el son (45,5%), el nerviosisme (44,3%) i la irritabilitat (43,2%) . L'estudi també revela altres factors que han augmentat durant el confinament, com les baralles familiars, un sentiment més gran de dependència i una sensació de nerviosisme general. Segons la directora de suport a l'alumne de The British School of Barcelona, Carol Coleman, s'està vivint una situació "complexa" a causa de les circumstàncies actuals. "És imprescindible dur a terme un acompanyament emocional dels nens i joves des dels centres educatius i treballar de manera conjunta amb les famílies al llarg de tot el procés", sosté.

La identificació primerenca i la capacitat d'adaptació, fonamentals

En aquest sentit, en aquest curs acadèmic, centres com The British School of Barcelona han adaptat la seva estratègia de suport a l'alumne per identificar necessitats i oferir un programa personalitzat i ajustat al nou context de la pandèmia i el confinament. "El benestar emocional dels alumnes és prioritari i treballem els diferents aspectes relacionats amb el seu dia a dia. Això ens ha permès reaccionar de manera molt ràpida i fer les adaptacions necessàries per afrontar tant el confinament durant el tancament d'escoles com la tornada a les aules", explica Coleman, que incideix en el fet que l'alteració de les rutines que va causar el confinament té efectes, tant per als nens com per als adolescents i els adults. "És una situació que ens ha afectat i ens segueix afectant amb més o menys intensitat, i cada alumne ho expressa o ho interioritza a la seva manera. Per això, la nostra premissa és la detecció primerenca com a mecanisme per prevenir i oferir aquest acompanyament des del primer dia i facilitar que els alumnes aprenguin a canalitzar els seus sentiments".

Durant el confinament, The British School of Barcelona va realitzar un seguiment constant per estar al costat dels alumnes en tot moment i des del retorn a les aules al setembre han dedicat sessions específiques per promoure el benestar emocional necessari per al rendiment acadèmic.

No obstant això, els serveis de suport a l'alumne de l'escola reconeixen que han identificat una alta capacitat d'adaptació per part dels alumnes: "Estem molt sorpresos de la gran adaptabilitat que han mostrat els alumnes, especialment els més joves, que han sigut capaços de portar a terme aquesta transició d'una manera molt tranquil·la i ordenada ", explica Coleman.

L'escola compta amb una persona encarregada del suport emocional en cada etapa educativa

La cura al voltant de l'infant

Gràcies a aquesta ràpida detecció, els serveis de suport a l'alumne de The British School of Barcelona han pogut mobilitzar-se per solucionar i ajudar l'alumne a mantenir el seu benestar emocional, i s'han revelat com un servei molt important tant per a ells com per a les seves famílies. "Una gran part de la nostra feina es basa també en mantenir una relació estreta amb les famílies i proporcionar-los eines perquè puguin treballar situacions com l'actual pandèmia i tot el que comporta a casa amb els seus fills", explica Carol Coleman. Pel que fa a això, l'especialista també fa èmfasi en el fet que el que és fonamental és el treball conjunt i alineat amb tots els aspectes relacionats amb la vida de l'alumne. "El nostre objectiu és el de la cura al voltant de l'infant; el que anomenem wrap-around care". En aquest sentit, aquest centre compta amb un equip especialitzat de suport a l'alumne, que inclou una persona encarregada del suport emocional en cada etapa educativa, des d'infantil fins a batxillerat.

stats