Cinema
Misc 18/01/2021

El drama sobre immigració 'Adú', favorit inesperat dels Goya amb 13 nominacions

'Las niñas' suma 9 candidatures en uns premis que celebraran una gala "especial i responsable"

7 min
Anna Castillo i Luis Tosar al film 'Adú'

BarcelonaEl drama de Salvador Calvo Adú ha sigut la gran sorpresa aquest dilluns i, tot i no figurar en les apostes, s'ha convertit en una de les grans favorites de la pròxima edició dels Goya amb 13 nominacions als premis que es lliuraran el 6 de març al Teatro del Soho CaixaBank de Màlaga. Les nominacions als premis de l'Acadèmia del Cinema Espanyol, que han llegit Ana Belén i Dani Rovira, han distingit també la producció catalana Las niñas, opera prima de Pilar Palomero, que suma 9 nominacions, les mateixes que Akelarre, de Pablo Agüero. Per darrere hi ha La boda de Rosa, d'Icíar Bollaín, amb 8 nominacions, i el thriller Black Beach d'Esteban Crespo, amb 6. Sentimental, de Cesc Gay, s'ha hagut de conformar amb 5 nominacions, les mateixes que Ane, opera prima de David P. Sañudo.

Amb Luis Tosar, Anna Castillo i Álvaro Cervantes, Adú és un drama sobre la immigració que barreja tres històries al voltant de la crisi dels refugiats, la tanca de Melilla i la caça furtiva d'elefants. Cinema social amb bones intencions, regust èpic i un esforç de producció per damunt de la mitjana amb el segell artesanal d'un director bregat en la ficció televisiva com Salvador Calvo, que ja havia presentat les seves credencials com a artesà de produccions ambicioses i de vocació popular amb 1898: los últimos de Filipinas, també protagonitzada per Tosar.

Estrenada al gener amb un èxit moderat de taquilla i crítiques tèbies (es pot recuperar a Netflix i Filmin), les 13 nominacions d'Adú –inicialment n'eren 14, però l'Acadèmia n'ha eliminat una per "repetició d'equip" en la categoria d'efectes especials– són una sorpresa relativa que s'ha de llegir en el context de l'excepcionalitat d'un 2020 molt irregular i sense noves pel·lícules dels directors de referència del cinema espanyol. En sintonia amb un any diferent i marcat per la situació pandèmica, la gala dels Goya se celebrarà amb restriccions que limitaran la presència a l'acte als nominats i als encarregats de lliurar els premis. Segons Mariano Barroso, president de l'Acadèmia, serà una cerimònia "especial, responsable i extremadament continguda". No hi haurà festes abans ni després de la gala i els assistents s'hauran de fer obligatòriament una PCR els dies abans.

'Las niñas', l'altra favorita

La dispersió del vot en aquesta edició es pot llegir en una dada: dels quatre nominats a millor director, només Icíar Bollaín i Salvador Calvo estan nominats també a millor pel·lícula. Els altres, Juanma Bajo Ulloa i Isabel Coixet, només tenen dues nominacions per, respectivament, Baby i Nieva en Benidorm. De fet, la gran rival d'Adú pel triomf als Goya és segurament Las niñas, de Pilar Palomero. Aquesta producció catalana sobre el trànsit a l'adolescència d'una nena en la Saragossa de principis dels 90 ja es perfilava com una de les pel·lícules importants de la temporada, sobretot després del seu èxit al Festival de Màlaga i als premis Forqué que es van celebrar dissabte. La pugna principal d'aquests Goya, per tant, es pot veure com un pols entre la vocació més industrial i popular del cinema espanyol (és producció de Telecinco Cinema) i la mirada més artística i cinèfila de Palomero, que reconeix com a figura clau en la seva formació el cineasta hongarès Béla Tarr.

Dani Rovira i Ana Belén durant la lectura de les nominacions als Goya.

Els acadèmics espanyols han deixat passar l'oportunitat de fer història i nominar com a millor pel·lícula la gran favorita de la crítica, el documental El año del descubrimiento, que sí que està nominat en la categoria de muntatge i, evidentment, en la de documental, on apareix també el català My mexican bretzel, de Nuria Giménez Lorang, que també està nominada com a directora novella. Cal destacar les 9 nominacions d'Akelarre, de Pablo Agüero, un drama històric amb elements de terror sobre la caça de bruixes a la Navarra rural de principis del segle XVII, i les 8 nominacions de la primera comèdia d'Icíar Bollaín, La boda de Rosa, un relat d'emancipació d'una dona que es casa amb ella mateixa. Dues pel·lícules, la de Bollaín i la d'Agüero, que fan explícit amb estratègies ben diferents un discurs feminista cada vegada més protagonista al cinema espanyol.

En l'apartat interpretatiu destaquen les 3 nominacions del thriller No matarás de David Victori: Mario Casas com a actor principal –la primera candidatura als Goya de la seva carrera–, Milena Smith com a actriu revelació i Fernando Valdivielso com a actor revelació. També estan nominats tres intèrprets del quartet de Sentimental: Javier Cámara com a millor actor, Alberto San Juan com a secundari i l'argentina Griselda Siciliani com a actriu revelació. Sergi López i Candela Peña sumen respectivament la quarta i la vuitena nominació per La boda de Rosa; ell aspira a guanyar el primer Goya i i ella lluitarà per la seva quarta estatueta amb la veterana Kiti Mánver, que torna a estar nominada 29 anys després d'haver guanyat amb Todo por la pasta. David Verdaguer aconsegueix la seva tercera nominació personal amb l'única candidatura obtinguda per Uno para todos. Però qui als 30 anys porta una trajectòria de rècord és Natalia de Molina, que amb la nominació com a actriu secundària per Las niñas acumula un total de cinc nominacions i, de moment, dos Goya.

Netflix sí, Almodóvar no

Les normes especials d'aquesta edició que permetien la participació de pel·lícules amb estrena online no han tingut un gran efecte sobre les nominacions: Los europeos, de Víctor García León, només ha sigut nominada pel seu guió adaptat, pel vestuari i per la interpretació de Juan Diego Botto com a secundari, la sisena de la seva carrera. David Trueba, triomfador dels Goya del 2015 amb Vivir es fácil con los ojos cerrados, no ha gratat ni una sola nominació amb A este lado del mundo, que ha distribuït a través de la seva web. Sí que està nominat, tanmateix, el seu germà gran Fernando, però en la categoria de millor pel·lícula iberoamericana per la producció colombiana El olvido que seremos. No hi ha rastre en les nominacions dels dos thrillers catalans estrenats a Netflix el 2020, Hogar, d'Álex i David Pastor, i El practicante, de Carles Torras; però la plataforma sí que suma tres nominacions per la comèdia Orígenes secretos. I crida l'atenció l'absència del curt de Pedro Almodóvar La voz humana, però fonts d'El Deseo confirmen a l'ARA que el director va preferir no inscriure l'obra en els premis per considerar que la categoria de millor curtmetratge hauria de servir per descobrir nous talents.

Llista completa de nominacions:

Millor pel·lícula

Adú, de Salvador Calvo.

Ane, de David Pérez Sañudo.

La boda de Rosa, d'Icíar Bollaín.

Las niñas, de Pilar Palomero.

Sentimental, de Cesc Gay.

Millor direcció

–Salvador Calvo per Adú.

–Juanma Bajo Uloa per Baby.

–Icíar Bollaín per La boda de Rosa.

–Isabel Coixet per Nieva en Benidorm.

Millor actor protagonista

–Mario Casas per No matarás.

–Javier Cámara per Sentimental.

–Ernesto Alterio per Un mundo normal.

–David Verdaguer per Uno para todos.

Millor actriu protagonista

–Amaia Aberasturi per Akelarre.

–Patricia López Arnaiz per Ane.

–Kiti Mánver per El inconveniente.

–Candela Peña per La boda de Rosa.

Millor direcció novella

–David Pérez Sañudo per Ane.

–Bernabé Rico per El inconveniente.

–Pilar Palomero per Las niñas.

–Nuria Giménez Lorang per My mexican bretzel.

Millor guió original

–Alejandro Hernández per Adú.

–Claro García i Javier Fesser per Historias lamentables.

–Alicia Luna i Icíar Bollaín per La boda de Rosa.

–Pilar Palomero per Las niñas.

Millor guió adaptat

–David Pérez Sañudo i Marina Parés Pulido per Ane.

–Bernardo Sánchez i Marta Libertad Castillo per Los europeos.

–David Galán Galindo i Fernando Navarro per Orígenes secretos.

–Cesc Gay per Sentimental.

Millor música original

–Roque Baños per Adú.

–Aránzazu Calleja i Maite Arroitajauregi per Akelarre.

–Bingen Mendizábal i Koldo Uriarte per Baby.

–Federico Jusid per El verano que vivimos.

Millor cançó original

Sababoo, de Cherif Badua i Roque Baños, per Adú.

El verano que vivimos, d'Alejandro Sanz i Alfonso Pérez Arias, per El verano que vivimos.

Que no, que no, de María Rozalén, per La boda de Rosa.

Lunas de papel, de Carlos Naya, per Las niñas.

Millor actor de repartiment

–Álvaro Cervantes per Adú.

–Sergi López per La boda de Rosa.

–Juan Diego Botto per Los europeos.

–Alberto San Juan per Sentimental.

Millor actriu de repartiment

–Juana Acosta per El inconveniente.

–Verónica Echegui per Explota Explota.

–Nathalie Poza per La boda de Rosa.

–Natalia de Molina per Las niñas.

Millor actor revelació

–Adam Nourou per Adú.

–Chema del Barco per El plan.

–Jannick per Historias lamentables.

–Fernando Valdivieso per No matarás.

Millor actriu revelació

–Jone Laspiur per Ane.

–Paula Usero per La boda de Rosa.

–Milena Smith per No matarás.

–Griselda Siciliani per Sentimental.

Millor direcció de producció

–Ana Parra i Luis Fernández Lago per Adú.

–Guadalupe Balaguer Trelles per Akelarre.

–Carmen Martínez Muñoz per Black Beach.

–Toni Novella per Nieva en Benidorm.

Millor direcció de fotografia

–Sergi Vilanova per Adú.

–Javier Agirre per Akelarre.

–Ángel Amorós per Black Beach.

–Daniela Cajías per Las niñas.

Millor muntatge

–Jaime Colis per Adú.

–Fernando Franco i Miguel Doblado per Black Beach.

–Sergio Jiménez per El año del descubrimiento.

–Sofi Escudé per Las niñas.

Millor direcció artística

–César Macarrón per Adú.

–Mikel Serrano per Akelarre.

–Montse Sanz per Black Beach.

–Mónica Bernuy per Las niñas.

Millor disseny de vestuari

–Nerea Torrijos per Akelarre.

–Cristina Rodríguez per Explota Explota.

–Arantxa Ezquerro per Las niñas.

–Lena Mossum per Los europeos.

Millor maquillatge i perruqueria

–Elena Cuevas, Mara Collazo i Sergio López per Adú.

–Beata Wotjowicz i Ricardo Molina per Akelarre.

–Milu Cabrer i Benjamín Pérez per Explota Explota.

–Paula Cruz, Jesús Guerra i Nacho Díaz per Orígenes secretos.

Millor so

–Eduardo Esquide, Jamaica Ruíz García, Juan Ferro i Nicolas de Poulpiquet per Adú.

–Urko Garai, Josefina Rodriguez, Frédéric Hamelin i Leandro de Loredo per Akelarre.

–Coque Lahera, Nacho Royo-Villanova i Sergio Testón per Black Beach.

–Mar González, Francesco Lucarelli i Nacho Royo-Villanova per El plan.

Millors efectes especials

–Mariano García Marty i Ana Rubio per Akelarre.

–Raúl Romanillos i Jean-Louis Billiard per Black Beach.

–Raúl Romanillos i Míriam Piquer per Historias lamentables.

–Lluís Rivera Jove i Helmuth Barnert per Orígenes secretos.

Millor pel·lícula d'animació

La gallina Turuleca, d'Eduardo Gondell i Víctor Monigote.

Millor pel·lícula documental

Anatomía de un dandy, d'Alberto Ortega i Charlie Arnaiz.

Cartas mojadas, de Paula Palacios.

El año del descubrimiento, de Luis López Carrasco.

My mexican bretzel, de Nuria Giménez Lorang.

Millor pel·lícula iberoamericana

El agente topo, de Maite Alberdi.

El olvido que seremos, de Fernando Trueba.

La llorona, de Jayro Bustamante.

Yo no estoy aquí, de Fernando Frías de la Parra.

Millor pel·lícula europea

Corpus Christi, de Jan Komasa.

El oficial y el espía, de Roman Polanski.

El padre, de Florian Zeller.

Falling, de Viggo Mortensen.

Millor curt de ficció

16 de decembro.

A la cara.

Beef.

Gastos incluidos.

Lo efímero.

Millor curt documental

Biografía del cadáver de una mujer.

Paraíso en llamas.

Paraíso.

Solo son peces.

Millor curt d'animació

Blue & Malone: Casos imposibles.

Homeless Home.

Metamorphosis.

stats