Plataformes

Per què la sèrie més vista a Netflix pot acabar cancel·lada?

Tot i encapçalar el rànquing de les ficcions de més èxit de la plataforma, la continuïtat de 'The Sandman' no està garantida

3 min
Tom Sturridge, actor principal de 'The sandman'

BarcelonaEn un moment de saturació de plataformes, Netflix s’ha convertit en un ecosistema d’alta competició, una espècie de jocs de la fam de continguts audiovisuals. La plataforma no comparteix gaires dades d’audiència (i les que anuncia són poc fiables), però fa temps que es va inventar el rànquing de les 10 sèries més vistes –n'hi ha un de global i també per països– perquè els usuaris tinguin una idea de quines són les ficcions que triomfen en cada moment. Des de fa dues setmanes aquesta llista, tant la global com la de l'estat espanyol, l'encapçala The Sandman, l'adaptació de la sèrie de còmics que Neil Gaiman va començar a publicar l'any 1989. Estar al capdamunt d'aquest rànquing, però, no és garantia d'aconseguir la renovació per a una segona temporada, com confessava recentment l'autor a Twitter. De fet, a hores d'ara The Sandman encara espera que Netflix doni llum verda a una segona entrega.

¿Per què un llançament d'èxit pot acabar a les escombraries? Un dels elements que més valora Netflix és la capacitat d'una sèrie d'aconseguir que els usuaris facin binge watching, és a dir, que consumeixin la ficció en format de marató, un element que, d'altra banda, fa que el cicle de vida d'una ficció sigui curt (la sèrie del moment ho sol ser poques setmanes). "No puc emfatitzar-ho prou: si pensaves donar-li una oportunitat a The Sandman, no esperis més. Utilitzant un terme horrible de la indústria, l'engagement importa, especialment l'immediat i aclaparador. En podem tenir cinc o set temporades, però només si demostres a Netflix que la vols", explicava a Twitter Joe Hill, fill de Stephen King i guionista d'una altra de les sèries de gènere fantàstic de Netflix, Locke & Key.

Una sèrie cara

El tuit de Hill donava resposta a una pregunta recurrent dels seguidors de The Sandman a les xarxes socials: per què Netflix encara no ha anunciat la seva renovació? El dubte dels fans també ha estat respost pel principal artífex de la història, Gaiman, que lamentava que ser líder durant dues setmanes podia no ser prou per aconseguir la renovació. Aquesta setmana, un fan agraït per la sèrie li demanava a l'escriptor per què Netflix encara no s'havia pronunciat sobre la continuïtat de la sèrie. "Perquè Sandman és una sèrie realment cara. Perquè Netflix ens doni els diners per fer una nova temporada, la sèrie ha de funcionar realment bé. Així que sí, hem estat al top del rànquing global durant les dues darreres setmanes, però pot no ser suficient", deia l'escriptor. En un tuit posterior, Gaiman demanava als fans que animessin els seus amics a veure la sèrie i, sobretot, a acabar-la: "Animeu tots els vostres amics que han començat a veure Sandman, però s'han distret per les coses de la vida, que acabin de veure-la", deia.

The Sandman explica la història de Morfeu, la personificació dels somnis, que és capturat en un ritual ocultista l'any 1916. Després d'estar 106 anys captiu, Morfeu s'escapa amb la intenció de restaurar el seu reialme. Les històries de Gaiman no són fàcils de dur a la pantalla i Netflix ha invertit un generós pressupost en aquesta sèrie: 15 milions de dòlars per episodi, la mateixa xifra que HBO va destinar a cada capítol de la darrera temporada de Joc de trons. La materialització del projecte no ha estat senzilla. A principis dels anys 90, Warner Bros, grup del qual forma part DC Comics, l'editorial de The Sandman, ja volia adaptar la història en format de pel·lícula, una opció que Gaiman sempre va rebutjar. No va ser fins a l'explosió de les plataformes i la revolució seriòfila que l'adaptació s'ha pogut fer realitat. "La realitat de la televisió és que mai hi ha prou diners ni temps, però ara pots gestionar no tenir diners ni temps suficient a gran escala", diu Gaiman. Una de les particularitats de The Sandman és que està impulsada per Warner Bros, però no s'ha estrenat a cap de les seves plataformes de streaming, com ara HBO Max. En lloc d'optar per quedar-se la sèrie, Warner Bros Discovery, que passa per un moment econòmic complicat, va decidir vendre els drets a Netflix.

La situació en què es troba The Sandman no és una excepció dins de l'univers de Netflix. La por a la no renovació malgrat una bona acollida l'han viscut altres sèries com, per exemple, Heartstoper. La sèrie adolescent va aconseguir generar conversa i elogis tot i que no era al capdamunt dels rànquings. El fet de no aparèixer en aquest llistat va fer que molts seguidors temessin que Netflix no la renovés. Finalment, el fenomen boca-orella va convèncer la plataforma, que va renovar la sèrie per dues temporades més.

Mentre els fans continuen pressionant perquè Netflix doni llum verda a una nova temporada, Gaiman ha confessat que ja tenen material per fer una segona entrega.

stats