Una sèrie explicarà els abusos de 'L'últim tango a París'

El drama recordarà com Bertolucci i Brando van maltractar Maria Schneider

3 min
'L'últim tango a París' (1972)

BarcelonaLa pel·lícula L'últim tango a París va ressuscitar la carrera de Marlon Brando però va empènyer Maria Schneider a una espiral d'addiccions i problemes de salut mental. Una nova sèrie de la cadena nord-americana CBS explorarà el tumultuós rodatge de la cinta dirigida per Bernardo Bertolucci i l'impacte que va tenir per a la parella protagonista. La sèrie, que es rodarà entre els Estats Units, Itàlia i França, se centrarà en els divuit mesos que va durar el projecte –mostrarà no només el rodatge sinó també els mesos anteriors i posteriors– i reflexionarà sobre qüestions com la identitat, la fama i l'ambició artística.

Segons detalla Variety, la sèrie arrencarà amb el viatge de Bertolucci fins a Los Angeles per convèncer Brando, que llavors estava arruïnat, perquè participés en la seva nova pel·lícula. Durant el rodatge de L'últim tango a París el director italià va tenir una actitud dèspota i en ocasions despietada per, segons va explicar, captar les emocions reals dels actors. Un dels moments més controvertits de la pel·lícula és quan Brando va improvisar una escena en què sodomitzava el personatge de Schneider lubricant-la amb mantega, una escena de la qual l'actriu, que llavors tenia 19 anys, no havia estat informada, com va denunciar ella mateixa el 2007 en una entrevista al Daily Mail. "L'escena no era al guió. La veritat és que va ser una idea del Marlon", va dir l'actriu. "Hauria d'haver parlat amb el meu agent o amb un advocat, perquè no pots obligar algú a fer una cosa que no és al guió, però en aquell moment tot això no ho sabia. El Marlon em va dir: «No et preocupis, només és una pel·lícula». Però durant l'escena, encara que no fos real, jo plorava de veritat. Si he de ser sincera, em vaig sentir humiliada. Em vaig sentir com si d'alguna manera m'haguessin violat el Marlon i Bertolucci. Després de l'escena, el Marlon no em va demanar disculpes ni em va consolar. Afortunadament, només va ser una presa". L'actor efectivament va refregar un tou de mantega entre les natges de l'actriu, sense avisar-la, buscant una reacció el més versemblant possible.

El 2013, dos anys després de la mort de Schneider, Bertolucci va reconèixer l'abús. "Pobra Maria, va morir fa dos anys. Després de la pel·lícula no ens vam veure mai més per culpa de l'escena de la mantega. Va ser una idea que vam tenir amb Brando al matí. Vaig ser menyspreable, perquè no li vam dir res. Vam enganyar-la, perquè volia que reaccionés com una nena i no com una actriu. Volia que se sentís humiliada i que cridés", va explicar el cineasta en una entrevista a la Cinemateca Francesa. "Encara ara em sento culpable", va afegir Bertolucci, que va assegurar que no es penedia de la decisió que va prendre.

"La sèrie explica la història de dos homes que maltracten una dona jove i sense experiència, no per sexe, sinó per l'art. Ho van fer davant la càmera i l'escena resultant forma part d'una pel·lícula aclamada per la crítica i el públic. El director i l'actor van gaudir de l'èxit, mentre que el dolor de la Maria es va deixar de banda. Estic encantat d'explorar una història sobre l'ètica de l'art, un tema important però sovint descuidat", ha detallat José Padilha, que codirigirà la sèrie amb Lisa Brühlmann. El projecte sobre L'últim tango a París segueix la línia de The offer, la sèrie que prepara Paramount sobre la filmació d'El padrí, un altre rodatge turbulent en el qual va participar Marlon Brando.

stats