Mitjans de comunicació
Mèdia 21/04/2022

Netflix perd subscriptors i s'ensorra a la borsa

El multimilionari Bill Ackman, un dels principals accionistes, anuncia que es ven la seva participació a l'empresa

3 min
Netflix supera les expectatives  i es dispara a borsa

BarcelonaLa plataforma de streaming Netflix va perdre aquest dimecres un 36,1% del seu valor a la borsa després d'anunciar que havia perdut subscriptors per primera vegada en una dècada. D'aquesta manera, el valor de la companyia va caure uns 55.000 milions de dòlars en només una jornada. A més, el multimilionari nord-americà Bill Ackman va anunciar que es ven la seva participació, valorada en uns 1.100 milions de dòlars.

Netflix va presentar dimecres els resultats del primer trimestre d'aquest any, que van ser decebedors per als inversors. La direcció pronosticava que s'ampliaria en uns 2,5 milions de nous usuaris la base de subscriptors, però finalment l'empresa en va perdre 200.000 en només tres mesos. Es tracta de la primera vegada que el grup amb seu a Califòrnia perd abonats en els últims deu anys, tot i que es manté com a líder del sector a nivell mundial, amb més de 223 milions de subscriptors.

Davant d'aquest fet, la companyia no va presentar cap pla per aturar la pèrdua de subscriptors. Al contrari, va refer les seves previsions i va anunciar que en el segon trimestre en perdrà dos milions més. Això explica la forta davallada del preu de les accions als parquets.

Segons els directius, aquestes males xifres de subscriptors tenen diversos orígens. El primer és la ferotge competència en un sector on cada cop hi ha més operadors. Netflix ha passat en pocs anys de ser pràcticament l'única plataforma audiovisual de pagament en molts països a haver-se d'enfrontar amb gegants de l'entreteniment i d'internet com Amazon, Disney o Warner Media (matriu d'HBO), a més de plataformes més petites o locals, com seria el cas de Filmin a Espanya.

En segon lloc, hi ha el fet que els subscriptors acostumen a compartir els seus comptes amb familiars i amics, la qual cosa suposa que un mateix abonament serveix per donar servei a diverses llars. La companyia estudia com "monetitzar" aquest fet i fins i tot la introducció de publicitat a canvi de rebaixar el preu, la qual cosa seria un canvi radical en la política de l'empresa, basada justament en el fet que els continguts no tenen cap anunci.

Per acabar, la guerra a Ucraïna i la inflació han impactat en els resultats del grup i han obligat a aturar alguns rodatges. A més, la suspensió del servei a Rússia en compliment amb les sancions ha fet perdre a l'empresa 700.000 abonats, la qual cosa significa que sense el mercat rus l'empresa va tancar el total de subscriptors amb un creixement net de mig milió, però molt inferior a les projeccions inicials.

Mals resultats des de l'any passat

Des de l'1 de gener, Netflix ha perdut un 60% del seu valor al mercat, ja que a principis d'any va presentar els resultats de tot el 2021, any en el qual la xifra de nous subscriptors va ser de 18 milions, molt per sota dels 37 milions de nous usuaris registrats el 2020, en plena pandèmia. L'empresa val ara menys de 100.000 milions de dòlars.

De fet, l'empresa, fundada el 1997 per Reed Hastings i Marc Randolph, també atribueix la caiguda dels abonaments a una normalització dels números un cop passats els confinaments més durs per la pandèmia, quan es va disparar el nombre d'usuaris de les plataformes de streaming. De fet, la majoria de companyies del sector també van tancar el dimecres amb caigudes, tot i que molt més petites: Paramount va caure un 6,6%; Warner Bros Discovery, un 6%; Disney, un 4,01%, i Roku un 3,55%.

En aquest context, Pershing Square, la companyia d'inversió del multimilionari nord-americà Bill Ackman, va anunciar dimecres que es desprenia de la seva participació a Netflix. L'inversor havia arribat a acumular accions per valor de més de 1.100 milions de dòlars, però ara les ha venut acumulant unes pèrdues d'uns 400 milions amb l'operació, segons el diari britànic Financial Times. En una carta als inversors del seu fons, Ackman va justificar la venda pel fet que ha "perdut confiança en la capacitat de predir les perspectives de futur de la companyia amb un grau de certesa suficient".

stats