FICCIÓ
Mèdia 06/10/2016

I després del capítol... una partida

Produccions d’èxit com ‘Joc de trons’ i ‘The walking dead’ es transformen en videojocs

Núria Juanico
4 min
I després  del capítol...  una partida

BarcelonaEl súmmum dels fans d’una sèrie és poder-se posar a la pell dels seus personatges preferits. Amb aquesta idea a l’horitzó i aprofitant el filó de les ficcions de més tirada, moltes companyies s’han llançat a l’aventura de transformar les produccions televisives en videojocs. Algunes ho han fet amb traça i han aconseguit seduir els seriòfils, mentre que d’altres no se n’han acabat de sortir i les seves propostes han tingut una rebuda freda.

Joc de trons

La sèrie ha derivat en propostes de rol, aventures i qüestionaris

És una de les ficcions de més èxit dels últims temps i, com a tal, Joc de trons ha desembocat en un ampli catàleg de videojocs. La proposta que ha tingut més bona rebuda és una aventura gràfica creada per Telltale Games que consta de sis episodis. El jugador es mou com si fos un dels personatges de la sèrie, que manté bona part de la trama televisiva, i les decisions que prengui són fonamentals per sortir amb vida de l’aventura.

Abans d’aquest videojoc, altres companyies van provar d’adaptar la història de George R.R. Martin sense aconseguir resultats brillants. Cyanide va intentar-ho el 2012 amb una aventura que girava al voltant de dos soldats de l’exèrcit de Rob Stark i que va passar sense pena ni glòria pel món dels videojocs. Més endavant Disruptor Beam va desenvolupar Game of thrones: ascent, un joc de rol i estratègia per a telèfons mòbils i tauletes que seguia els combats i les lluites de les diferents famílies de la sèrie per aconseguir el tron de ferro. Així mateix, nombroses empreses han aprofitat la volada de la sèrie per elaborar jocs de qüestionaris a l’estil Trivial, com també mapes interactius i reculls de cites dels diàlegs de la ficció.

The walking dead

L’experiència zombi des d’un punt de vista diferent

Abans de desenvolupar el videojoc episòdic de Joc de trons, Telltale va començar la seva trajectòria de transformar sèries en aventures gràfiques amb The walking dead. El videojoc, disponible per a ordinadors i consoles, parteix de l’apocalipsi zombi que centra la ficció televisiva, però el jugador combat l’epidèmia de morts vivents des del punt de vista d’un personatge que no surt a la sèrie. En aquest cas el protagonista és Lee Everett, un criminal que intenta sobreviure i, alhora, protegir una nena òrfena.

La mateixa companyia va llançar un temps després The walking dead: survival instinct, que seguia la línia del seu predecessor però girava al voltant de dos personatges de la sèrie, Merle i Daryl Dixon. El videojoc va rebre moltes crítiques negatives per la trama argumental i perquè tenia un rendiment gràfic baix.

Prison break

Un intent frustrat de convertir els fets penitenciaris en aventura

La vida del videojoc Prison break: la conspiración és curta. Basant-se en la primera temporada de Prison break, la companyia ZootFly va crear una aventura gràfica a l’entorn de la presó de la sèrie. En comptes d’utilitzar el protagonista de la ficció, Michael Scofield, com a personatge principal, el videojoc es guia per les accions de Tom Paxton, un agent d’incògnit que es fa passar per presoner. Aquesta decisió i la lentitud del joc van desembocar en queixes dels usuaris i la crítica.

Anatomía de Grey

Combatre un brot de diftèria amb el Derek i la Meredith

Els embolics sentimentals entre els metges del Seattle Grace Hospital també són carn de videojoc. Longtail Studios ha desenvolupat una aventura gràfica que simula el dia a dia dels protagonistes d’ Anatomía de Grey. Els usuaris han de fer front a un brot de diftèria que ha aparegut al centre sanitari i, alhora, resoldre les tensions emocionals que hi ha entre els personatges del joc.

Stranger things

Recreen la sèrie en un vídeo que simula un videojoc de 8 bits

L’univers de Stranger things ha aixecat tanta fascinació entre els seriòfils que les empreses audiovisuals n’estan exprimint tot el suc amb un bon gruix de propostes. Una d’aquestes va sorgir la setmana passada de la mà de CineFix, que ha recreat la ficció com si fos un videojoc de 8 bits. L’estètica del fals joc recorda la versió de Pokémon per a la Game Boy, amb quadres de diàleg i la música característica de l’aparell.

Títols, idiomes i guies virtuals en format apli

Les aplicacions i les pàgines web també han traçat un camí per atreure seguidors de les sèries i reforçar el fenomen fan. En veure la rebuda triomfal de Stranger things i la capacitat de la ficció per fidelitzar els espectadors, Netflix va activar un portal que permet crear títols amb la tipografia vermella de la producció. La plataforma va seguir una estratègia similar amb la segona temporada de Narcos, tot i que en aquest cas va posar en marxa una web per aprendre el castellà de Pablo Escobar.

Joc de trons també és prolífica en el camp de les aplicacions. La ficció de la HBO ha derivat en guies virtuals, eines antiespòilers, una apli que crida “ shame! ” simulant l’escena del passeig de la vergonya, i, fins i tot, espais d’estadística que calculen quin és el personatge amb més possibilitats de morir.

stats