Mèdia 16/04/2022

Qui continua mirant pel·lícules a les cadenes en obert?

Tot i la competència dels serveis de 'streaming', encara hi ha títols capaços d'impulsar l'audiència dels canals de televisió

5 min
'La mort de Guillem' va ser la pel·lícula més vista de la temporada 2020-2021

BarcelonaDurant anys oferir grans èxits cinematogràfics era un dels puntals de la programació de qualsevol cadena, tant pública com privada. La irrupció de les plataformes ha canviat una mica el panorama del cinema en la televisió en obert: aquests serveis en streaming no només tenen uns catàlegs farcits de clàssics i novetats, sinó que també ofereixen les produccions pròpies, que cada cop més són les pel·lícules que concentren l’atenció de la crítica i els premis (com ha passat aquest any amb El poder del perro, produïda i distribuïda per Netflix). I tot això sense interrupcions de publicitat. En un context en què els espectadors s’han acostumat a veure cinema a través de plataformes, qui mira les pel·lícules que ofereixen els canals en obert, en horari de prime time? ¿Tenen prou audiència per ser rellevants?

La gran pel·lícula, El peliculón, Cine cinco estrellas... Aquests són alguns dels noms dels contenidors de cinema de cadenes de televisió com TV3, Telecinco o Antena 3, títols grandiloqüents que indiquen el paper aparentment destacat del cinema en aquestes cadenes. Tot i així, les pel·lícules pateixen per entrar en el rànquing dels espais més vistos de l’any. La temporada 2020-2021, la llista dels trenta espais més vistos de l’any –sense comptar-hi el futbol– és gairebé monotemàtica: els Telenotícies de TV3, en les seves diferents edicions, ocupen vint-i-sis dels trenta llocs que té la llista (els quatre restants se'ls reparteixen esdeveniments puntuals com ara les campanades de Cap d'Any). No hi ha ni rastre del cinema. Pel que fa a la temporada 2021-2022, sembla que la tendència serà similar, ja que de moment els Telenotícies continuen ocupant tots els llocs dels trenta espais amb més seguiment.

Però que les pel·lícules no apareguin en aquest rànquing no implica necessàriament que siguin un producte que no funcioni en obert. La temporada 2020-2021, el film més vist de l’any va ser La mort de Guillem –emès dins del paraigua de La gran pel·lícula el 2 d’octubre del 2020–, que va aconseguir una quota del 17,6% i 430.000 espectadors, unes xifres que situen la pel·lícula molt per sobre de la quota mitjana de TV3, que el 2020 va ser del 14,6%. La cinta partia amb l'avantatge de tractar un tema d'especial interès per al públic de TV3 –l'assassinat l'any 1993 del jove independentista i antifeixista Guillem Agulló–, però l'èxit d'audiència és especialment meritori si es té en compte que es tracta d’una coproducció entre la televisió pública catalana i À Punt i que, per tant, compta amb menys mitjans econòmics dels que podria disposar una pel·lícula nord-americana, que solen tenir el privilegi d’ocupar la franja de prime time.

La mort de Guillem no és l’única pel·lícula que va donar alegries a TV3 durant la temporada 2020-2021. Una altra producció pròpia, Frederica Montseny, la dona que parla (emesa el 8 de març del 2021), va ser la cinquena pel·lícula més vista de l’any amb un 16,2% de share i 375.000 espectadors. La tercera emissió de cinema més vista de TV3 durant la temporada passada va ser Green book, pel·lícula guanyadora de l'Oscar que en el global de cintes més vistes de la temporada queda en sisè lloc.

No tots els títols que TV3 emet sota el paraigua de La gran pel·lícula tenen el mateix cost per a la televisió pública, ja que el preu pot oscil·lar depenent de diversos factors. No té el mateix preu d'adquisició una estrena a la televisió, que una segona emissió d'una pel·lícula que ja s'ha pogut veure a la petita pantalla (el que es coneix com un rerun), un film de llibreria (és a dir, que ja s'ha vist sota les dues anteriors categories) o un telefilm. Per aquesta varietat de circumstàncies, TV3 es resisteix a donar una xifra concreta de la inversió anual en cinema. Fonts de la cadena indiquen que el pressupost dedicat a aquest contenidor de cinema dependrà del tipus de producte, del nombre d'emissions, de la llicència, de si és un títol de major o d'un distribuïdor independent, de si l'adquisició es fa via Forta o de si és una oportunitat.

L'acció, el gènere preferit

Un repàs al llistat de les pel·lícules més vistes de la temporada 2020-2021 demostra que, tot i comptades excepcions com La mort de Guillem, els espectadors busquen grans blockbusters d'acció quan opten per veure cinema a la televisió. L'exemple més clar en el cas de la temporada passada és Megalodón, una pel·lícula que no seria la favorita dels crítics més exigents però que l'any 2018 ja va rebentar taquilles. La cinta, protagonitzada per Jason Statham i centrada en un grup de científics que han de rescatar un submarí atacat per un tauró prehistòric, es va emetre per Antena 3 i va marcar un 17,8% de quota de pantalla i va tenir 422.000 espectadors. El gènere d'acció torna a aparèixer a la llista amb títols com 2 buns, El justiciero i Barry Seal, les tres pel·lícules que tanquen el rànquing. Totes tres es van emetre per La 1 i totes tres superen per molt la mitjana d'audiència de la televisió pública espanyola a Catalunya, on té una quota de pantalla per sota dels dos dígits.

Jason Statham a 'Megalodón'.
Rami Malek interpretant Freddie Mercury.

El bronze de les cintes més vistes del 2020-2021 és per a un títol que tenia pràcticament assegurat l'èxit, Bohemian Rhapsody, que al cinema va fer una taquilla total de 911,1 milions de dòlars (el pressupost de la pel·lícula va ser de 52 milions). Gràcies a l'acord que Mediaset va signar el 2018 amb Disney –la cinta sobre Freddie Mercury és de Fox, que és part del mateix grup–, Telecinco pot estrenar algunes de les pel·lícules més taquilleres del segell.

Tot i que canals privats com Telecinco i Antena 3 tenen la força econòmica per aconseguir els títols que poden arrossegar més espectadors, són les cadenes públiques, com TV3 i La 1, les que treuen més rendiment al cinema, si fem cas de les dades d'audiència. Es veu en el rànquing de la temporada 2020-2021, però també en el del 2021-2022 amb les dades disponibles fins al mes de març. Des de principis de temporada, la cinta més vista ha sigut El justiciero 2, emesa per La 1 el 20 de febrer i que va marcar un 17,7% de quota de pantalla i 372.000 espectadors. El segon lloc és per a La directora d'orquestra (360.000 espectadors i una quota de pantalla del 19,7%), cinta europea que TV3 va emetre durant les vacances de Nadal fora del contenidor de La gran pel·lícula. La resta de posicions del rànquing se les reparteixen a parts iguals les dues cadenes públiques (el tercer lloc és per a Misión imposible: Fallout).

Tot i que no aconsegueixen xifres astronòmiques d'audiència com sí que ho fa el futbol –un contingut a què les televisions en obert ja no tenen accés–, determinades pel·lícules, com exemplifiquen els títols més vistos de l'any, poden tenir la capacitat d'impulsar les dades d'una cadena sense haver de fer una gran inversió econòmica.

‘Pretty woman’ (gairebé) sempre guanya

Es va estrenar al cinema l’any 1990, però això no és impediment perquè cada cop que una cadena l'emet aconsegueixi xifres d’audiència més que destacables. Pretty woman, aquesta mena de Ventafocs moderna en què una prostituta interpretada per Julia Roberts troba la felicitat al costat d’un yuppie amb el físic de Richard Gere, és el talismà cinematogràfic de Telecinco, que la programa gairebé cada any des que va passar a estar disponible per a la televisió.

Segons la consultora Barlovento, en els últims deu anys sempre que Telecinco ha emès Pretty woman la cinta ha assolit shares de més de dues xifres a Espanya. El gener del 2012 la pel·lícula va registrar un 15,2% de quota de pantalla i va ser vista per 2,8 milions de persones. Gairebé deu anys després –el setembre de 2021–, amb l’audiència molt més atomitzada per l’aparició de les plataformes, la història d’amor entre Julia Roberts i Richard Gere va arribar a una quota del 12,8%, un share inferior al del 2012 però encara notable. De fet, la pel·lícula va aconseguir liderar el prime time d’aquell dia malgrat que competia amb una cinta molt més actual com era Kong, la isla de la calavera (10% i 858.000 espectadors). Curiosament, Telecinco havia programat Pretty woman uns mesos abans –el gener del 2021– per fer front als embats de les telenovel·les turques d'Antena 3 i va ser l’únic cop dels últims 10 anys en què la pel·lícula va donar símptomes de cansament i es va quedar amb una quota de pantalla per sota dels dos dígits.

Pretty woman no funciona igual al conjunt d’Espanya que a Catalunya, on més sovint ha quedat amb quotes de pantalla per sota del 10%. Per exemple, mentre que el setembre del 2021 la pel·lícula liderava a Espanya, a Catalunya es quedava en una quota de pantalla del 8,2% i era vista per 83.000 espectadors, unes dades que van fer que no entrés en el rànquing ni dels 50 programes més vistos del dia. Sorprenentment, aquell dia la pel·lícula no tenia una gran competència: TV3 emetia Lloguer a primera vista, un reality no va ser un gran èxit però que va marcar un 11,8% de share amb 248.000 espectadors.

L’efecte ‘Pretty woman’.
stats