El consum televisiu convencional del 2021 a Espanya va caure a xifres de principis dels anys 90

Cada espectador va dedicar tres hores i 26 minuts a mirar la televisió

3 min
Una família mirant la televisió en una imatge d'arxiu

BarcelonaTot i la pandèmia, que ha obligat a passar més temps a casa, el consum televisiu a Espanya durant el 2021 ha baixat fins a situar-se en quotes similars a les dels anys 90. Segons l'informe anual del Gabinete de Estudios de la Comunicación Audiovisual (GECA), el 2021 cada espectador ha vist una mitjana de 206 minuts diaris de televisió, la xifra més baixa des del 1993, quan el consum televisiu era de 204 minuts diaris (l'any 1992 va ser de 192 minuts). Pel que fa a l'audiència mitjana, també es detecta un descens: el 2021 ha sigut de 6.546.000 espectadors, la dada més baixa des del 2007 (6.546.000 espectadors).

L'informe apunta diverses causes de la caiguda del consum televisiu. D'una banda, la millora de la situació epidemiològica i l'aixecament de les restriccions per la pandèmia van fer que la població passés més temps fora de casa –sobretot en comparació al 2020– i reduís el temps que dedicava a la televisió. Tot i els pics de consum que es van donar en els mesos del confinament, finalment la mitjana anual del 2020 va ser de 233 minuts (3 hores i 53 minuts), una xifra que suposa gairebé mitja hora de consum més al dia que aquest 2021, en què cada espectador ha dedicat una mitjana de tres hores i 26 minuts a mirar la televisió convencional.

WEB Consum Televisiu 2022

Una altra de les causes del descens seria, segons la consultora, el paper cada cop més dominant de les plataformes de streaming, principal rival de la televisió convencional: els espectadors que tenen accés a aquest tipus de serveis han reduït el seu consum diari de televisió lineal en 19 minuts, mentre que els que no consumeixen plataformes només han destinat 7 minuts menys de mitjana a la televisió. En l'informe sobre la indústria televisiva publicat aquesta setmana per Barlovento, que també constata el descens del consum de televisió lineal, s'indica que, segons la seva recerca, la franja televisiva estrella, el prime time –de les 21.00 h a les 24.00 h– està ara monopolitzat per plataformes com Netflix, Disney+ o HBO Max, mentre que les cadenes tradicionals han quedat en un segon pla.

Descens en totes les franges

GECA també assenyala que totes les franges d'edat han reduït el temps que passen mirant la televisió. Els dos grups de població en què es detecta un descens més elevat són les criatures d'entre 4 i 12 anys (que han consumit 31 minuts menys de televisió respecte al 2020 i es queden en 88 minuts diaris) i els adults de 45 a 64 anys (32 minuts menys de consum de mitjana, fins a situar-se en 256 minuts). El grup de població que segueix encapçalant el rànquing de consum és el de les persones de més de 65 anys, tot i que en aquest cas també s'aprecia un descens, concretament 19 minuts menys per persona al dia (el consum d'aquesta franja és de 361 minuts al dia). Pel que fa a la categorització per gènere, el descens del consum és igualitari: tant homes com dones han dedicat 26 minuts menys al dia a la televisió. Les dones, però, continuen sent les que més televisió consumeixen (222 minuts de mitjana).

Pel que a la distribució al llarg de l'any, gener va ser el mes de més consum a causa del temporal Filomena, amb una mitjana de 259 minuts per persona al dia. Com és habitual, el consum televisiu mínim va ser el mes d'agost, amb 178 minuts per persona al dia.

Mentre la televisió lineal i tradicional ha tingut un mal any, la de pagament ha viscut un gran moment d'audiència. El conjunt de les temàtiques de pagament ha registrat el seu màxim històric gràcies als canals que retransmeten competicions esportives. La consultora, que elabora el seu informe amb les xifres facilitades per Kantar Media, situa la quota mitjana de les temàtiques de pagament en un 8,6%, el seu màxim històric.

El miratge del confinament

Les dades de GECA d'aquest 2021 tornen a posar de manifest el paper cada cop més residual de les televisions convencionals, un fenomen que va semblar endarrerir-se durant els mesos de confinament estricte del principi de la pandèmia, entre el març i l'abril del 2020.  Entre el 16 i el 22 de març, durant la primera setmana completa de l’estat d’alarma decretat com a resposta a la pandèmia de covid-19, es va assolir un rècord històric de cinc hores i 25 minuts de televisió per persona i dia. Passat aquest període de temps, el consum televisiu va tornar ràpidament a situar-se en les xifres de prepandèmia i el juny del 2020 el temps dedicat a la televisió ja s'havia reduït en 88 minuts diaris per persona al conjunt de l’Estat. D'aquesta manera, la mitjana anual del 2020 –233– no va quedar gaire lluny de les registrades en altres anys, com ara el 2015, quan el consum va ser de 324 minuts.

stats