Twitter prohibirà la publicació d'anuncis polítics

La mesura, que contrasta amb la política de Facebook, pretén acabar amb la desinformació

Twitter prohibirà la publicació d'anuncis polítics a partir del mes que ve, segons va anunciar el CEO de la plataforma, Jack Dorsey, en una sèrie de piulades aquest dimecres. 

"Hem pres la decisió d'aturar tota la propaganda política a Twitter, globalment. Creiem que l'abast dels missatges polítics hauria de ser merescut, no comprat", argumenta Dorsey en el seu missatge. Segons ell, "un missatge polític es guanya la repercussió quan la gent decideix seguir un compte o retuitejar [un missatge]. Pagar per aquest impacte elimina aquesta decisió i fa que la gent rebi forçosament missatges polítics altament optimitzats i dirigits". Això, diu, pot suposar "riscos importants per a la política", ja que "pot ser utilitzat per influir en els vots per afectar la vida de milions de persones". 

Dorsey ha explicat que els detalls concrets de la nova política de Twitter es faran públics el 15 de novembre, i que entraran en vigor el dia 22. Tot i que els analistes no creuen que aquesta decisió pugui reduir significativament el negoci de Twitter, les accions de la companyia van caure un 1,8% després de l'anunci. 

Aquest moviment arriba en un moment que les xarxes socials, especialment Twitter i Facebook, reben pressions creixents per bloquejar els intents d'influir en les eleccions amb informació falsa. En aquest sentit, Facebook s'ha compromès a prendre mesures per controlar la desinformació, després que la propaganda russa publicada en aquesta plataforma afectés el resultat de les eleccions presidencials nord-americanes del 2016, que va guanyar Donald Trump. Tot i així, la xarxa de Mark Zuckerberg va decidir que no verificaria els anuncis publicats per polítics, cosa que fa desfermar la ira dels precandidats demòcrates a les eleccions nord-americanes del 2020.  

Bill Russo, sotsdirector de comunicació d'un d'aquests precandidats, l'exvicepresident Joe Biden, ha agraït a Twitter en un comunicat que "reconegui que no pot que permetre que difamacions que ja han estat desmentides, com les de la campanya de Trump, apareguin en anuncis de la seva plataforma". 

Dorsey argumenta que "no seria creïble" que Twitter digués: "Estem treballant molt per evitar que la gent s'aprofiti dels nostres sistemes per difondre informació falsa, però si algú ens paga per forçar la gent a veure el seu anunci polític poden dir el que vulguin". 

En opinió de Jasmine Enberg, analista de la companyia eMarketer, la decisió de Twitter "contrasta clarament" amb la posició de Facebook, tot i que la propaganda política no és, probablement, una part important del seu negoci. A més, segons ella, "donada la naturalesa de la plataforma", polítics i ciutadans la continuaran fent servir "per debatre sobre política", la qual cosa implica que "això no solucionarà del tot el problema de la desinformació". 

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF