Netflix vs. HBO: assalt al tron de les sèries

El servei de ‘streaming’ escala posicions als Emmy i duplica la producció
'Narcos', de Netflix, i 'Joc de Trons', de la HBO, són dues de les sèries del moment.

Netflix ha posat en el punt de mira la HBO, i és cada vegada més a prop de llançar l’assalt definitiu al tron de les sèries, una possibilitat que semblava impensable fa pocs anys. “És com preguntar si l’exèrcit albanès conquerirà el món: ho dubto molt”, deia a final del 2010 Jeffrey Bewkes, conseller delegat de Time Warner, l’empresa propietària de la HBO. En aquell moment l’antic videoclub a domicili ja s’havia convertit en un videoclub online capdavanter i començava a inquietar els grans del sector, però seguia sent relativament petit. “L’objectiu és convertir-nos en la HBO abans que la HBO es pugui convertir en Netflix”, avisava a principi del 2013 Ted Sarandos, cap de continguts de Netflix. Llavors tot just començava a apostar pel contingut original amb l’estrena de la seva primera gran sèrie, House of cards. Avui les dades indiquen que l’executiu de Time Warner va infravalorar el seu rival i el somni de l’executiu de Netflix va camí de fer-se realitat.

Ascens en premis i nominacions

La HBO ha prolongat el seu regnat als Emmy d’aquest any, entregats fa quinze dies a Los Angeles, amb 22 premis i 94 nominacions, però Netflix ha escalat posicions, amb 9 premis i 54 nominacions. El servei de streaming ha aconseguit la fita de superar el canal de televisió en obert NBC, el gran dominador dels premis fins als noranta, quan la HBO li va passar per davant. L’ascens meteòric de Netflix ja supera el que va protagonitzar en aquella època la HBO. En quatre anys el servei de streaming suma 23 premis i 133 nominacions. En els primers quatre anys en què va tenir presència als Emmy, el canal de televisió per cable va sumar 19 premis i 51 nominacions. Els premis principals encara se li resisteixen a Netflix, però el 2017 pot tenir una oportunitat d’or per canviar-ho, gràcies a la previsible absència de Joc de trons. La nova temporada de la sèrie s’estrenarà probablement fora del termini per ser inclosa als premis.

Més ingressos i més inversió

El reconeixement dels teleespectadors ha sigut molt més ràpid. Segons una enquesta de Morgan Stanley, des d’aquest any són majoria els nord-americans que creuen que les sèries de Netflix són millors que les de la HBO, i la distància en el nombre d’abonats s’ha reduït molt en pocs anys. El 2012 la HBO tenia 41 milions d’abonats als Estats Units, 14 milions més que Netflix, que en tenia 27 milions. El 2014 eren 46 i 39, una diferència de només 7 milions. A tot el món, l’avantatge de la HBO és més gran, ja que Netflix ha començat l’expansió tard i a mig gas. A l’estat espanyol hi va arribar fa menys d’un any i amb un catàleg reduït. Tot i això, segons una enquesta del Centre d’Estudis d’Opinió, ja ha convençut el 8,9% dels catalans que estan abonats a un servei de televisió de pagament. La HBO, que en molts països ja tenia distribució directa, arribarà a l’Estat aquesta tardor. En aquest cas, ho farà amb les sèries estrella, tot i que no en exclusiva.

La dada més favorable per a Netflix són els ingressos provinents dels abonats, en què ja va superar la HBO el 2014. El 2015 va ampliar l’avantatge. L’any passat el servei de streaming va ingressar més de 6.000 milions de dòlars per aquest concepte, i el canal de cable no va arribar als 5.000. Amb aquests ingressos, Netflix va invertir més en continguts, mentre que la HBO va repartir més beneficis. Segons Associated Press, això va permetre a Netflix produir 450 hores de contingut original, per davant de les 401 de la HBO. Aquest 2016, en què Netflix ha anunciat que arribarà a les 600 hores, la HBO ha rectificat i té previst igualar aquesta xifra. Segons ha calculat The Hollywood Reporter, aquest any Netflix duplicarà la producció pel que fa al nombre de títols. Reforçarà, sobretot, les sèries infantils i, en menor mesura, les sèries en llengua estrangera. Una d’aquestes serà espanyola, de la mà dels creadors de Velvet i Gran Hotel.

Alerta de monopoli

En declaracions a The Guardian aquest mes d’agost, el conseller delegat de Netflix, Reed Hastings, ha confessat que l’objectiu de l’empresa ja no és convertir-se en la HBO. Aspira a un domini encara més gran, a escala mundial, com és el cas d’altres gegants tecnològics en els seus àmbits. “Tenim un llarg camí per recórrer per assolir la ubiqüitat d’un fenomen cultural, però estem progressant”, va afirmar. Sobre la possibilitat que les empreses tradicionals no puguin competir amb Netflix, responia: “No sé què els passarà, pot ser que hagin de recular, però nosaltres seguirem creixent”. I sobre Amazon, que també inverteix quantitats astronòmiques en continguts, com ara una sèrie dirigida per Woody Allen que s’acaba d’estrenar, assegurava que és només “un competidor més”. El conseller delegat de Time Warner, que el 2010 havia comparat Netflix amb l’exèrcit albanès, tem ara que aconsegueixi un domini “inabastable” i alerta que “d’això se’n diu monopoli”.