Mèdia 18/10/2019

IB3 és la televisió autonòmica que més creix en audiència a l’Estat

Al setembre registrà la millor quota de pantalla des del 2016, amb més de 600.000 espectadors

Kike Oñate
3 min
IB3 és la televisió autonòmica que més creix en audiència a l’Estat

PalmaMés de 600.000 espectadors sintonitzaren IB3 Televisió a les Illes Balears el mes de setembre. El canal ha registrat la seva millor quota de pantalla -un 3,7%- des del març del 2016, quan era d’un 2,4%, malgrat que el mínim va ser el març del 2018, d’un 2%. Entre el setembre i l’agost l’audiència ha pujat un 48% i l’augment correspon a una tendència a l’alça perquè els darrers mesos del 2019 els espectadors s’han anat incrementant entre el 35% i el 50% i han situat IB3 com la televisió autonòmica que més creix de l’Estat, segons assegura el director general, Andreu Manresa. Durant la primera setmana d’octubre la quota de pantalla s’ha situat en un 4,3%.

Segons dades de l’ens, entre 150.000 i 200.000 espectadors balears sintonitzen cada dia el canal públic. Però d’ençà que IB3 Global arriba a la TDT de Catalunya hi ha jornades que s’arriba als 120.000 contactes només al Principat. Amb la producció de noves sèries pròpies que també estan presents a Youtube, Filmin i TV3, com és el cas d’ Amor de cans, s’ha arribat a les 225.000 persones només en el format televisiu. “Els nostres espectadors es dispersen a través de les múltiples plataformes disponibles a internet, com YouTube i el servei a la carta, i són usuaris que encara no podem comptabilitzar”, explica Manresa. Entre dilluns i divendres els informatius del migdia i de l’horabaixa poden tenir 80.000 espectadors, mentre que el magazín Cinc dies aconsegueix arribar a vegades als 50.000 contactes en algun moment de l’horabaixa. Altres programes, com ara Fred i calent, Gent de la mar i Uep, com anam, poden sumar fins a 50.000 espectadors cada setmana. Pel que fa als dos concursos diaris de la cadena, Agafa’m si pots i Jo en sé més que tu, han fidelitzat una audiència d’uns 30.000 espectadors diaris.

Des del 2016, IB3 Televisió és un canal eminentment en llengua catalana. Segons diu Manresa, això ha estat una dificultat afegida perquè un important nombre d’espectadors sintonitzava el canal quan tenia molta programació en castellà, com ara les pel·lícules, malgrat que ara s’ofereixen en català, castellà i anglès. Els darrers anys, la quota de pantalla a les llars que tenen el català com a llengua vehicular ha arribat al 10%, superant moltes setmanes TVE i sempre per davant de Cuatro i La Sexta.

IB3 va començar a perdre quota de pantalla a partir del setembre del 2014, quan era d’un 6,4%. Cada mes va anar baixant dècimes fins a arribar al mínim, d’un 2%, el març del 2018. Però a partir d’aquell mateix mes l’audiència ha anat millorant gràcies a l’aposta per una graella més completa i variada, la producció pròpia i una programació en directe durant tota la jornada. També hi ha influït, com afirma Manresa, la lleugera millora del pressupost, que ha permès donar més estabilitat a les produccions i el procés de modernització tecnològica d’IB3. Fonts d’IB3 recorden que, independentment de l’evolució de la quota de pantalla, que és una convenció tècnica que serveix principalment per mesurar un repartiment del mercat publicitari televisiu, destaquen que cada mes la televisió pública de les Balears arriba a més de la meitat de la població illenca. Els darrers anys han vist la cadena només a l’Arxipèlag entre 600.000 i 800.000 espectadors diferents mensualment, cosa que evidencia que la televisió “té un públic ampli i variat”. L’Institut Balear d’Estudi Social va presentar a principi del 2019 una enquesta amb indicadors sobre la percepció que tenen els ciutadans balears d’IB3 i els resultats varen ser positius pel que fa al prestigi, la qualitat, la independència, el tractament informatiu i d’oci, a més de l’ús del català.

Segons dades de la Federació d’Organismes de Ràdio i Televisió Autonòmiques, només la radiotelevisió de Múrcia va créixer el mes de setembre un 50%, però es tracta d’un pic causat per la torrentada que va afectar la Comunitat. La televisió que més va incrementar la seva quota el setembre va ser Telemadrid, amb una pujada d’un 19,2% i una quota d’un 6,2%, malgrat que la televisió pública més vista va ser la basca Etib, amb un 10,7%. Televisión Canaria registra la pitjor dada del setembre, amb una baixada d’un 11,5%.

stats