Facebook perd 10.000 perfils llonguets

Palma té ara 310.000 perfils a Facebook, enfront dels 320.000 del 2014, i 170.000 a Instagram

El IV Estudi sobre els Usuaris de Facebook, Twitter i Instagram fet per la consultora de màrqueting The Social Media Family i publicat aquesta setmana apunta que Palma ha perdut prop de 80.000 perfils de Facebook. L’estudi indica que amb una població de 402.949 habitants, Facebook té 310.000 perfils de Palma (un 77% del total de població), enfront dels 320.000 que tenia el 2014; 30.235 perfils de Twitter (19.478 el 2014), i 170.000 perfils d’Instagram (la consultora no indica el nombre d’usuaris localitzats a Palma el 2014). Del llistat de 25 ciutats més poblades, Palma és la novena amb més perfils de Facebook. Pel que fa al gènere, l’estudi calcula que 160.000 usuaris són dones i 140.000, homes, i en deixa 10.000 sense concretar.

Segons Teresa Cardeñosa, Executiva de Comptes de The Social Media Family, “les raons que podem apuntar per explicar per què Palma ha perdut tants d’usuaris , intentant ser molt objectius, són fonamentalment dues: la primera és que Facebook ha canviat el seu algorisme i la manera de comptar els usuaris. De fet, durant el 2017 varen canviar la interfície de mesures i ara apliquen més segmentacions. La segona és que també aquest 2017 es varen posar bastant estrictes amb els perfils personals, i varen tancar molts de comptes que eren falsos o de negocis”.

Pel que fa a la situació general de Palma, Cardeñosa indica que la capital de les Balears “es troba a la mitjana pel que fa al percentatge de perfils per població en xarxes socials”. En concret, la directiva de la consultora indica que “a Facebook, Palma té la posició 15 de les 50 ciutats analitzades amb un 76.93% (la mitjana està en 72,95%); a Twitter, a meitat de la taula, en la posició 24 amb un 7,5% (tenint en compte que la mitjana és de 8,62%); i a Instagram, a la posició 17, amb un 42,19% (la mitjana és d’un 39.49%)”.

Una altra observació sobre Palma és que Facebook té més perfils de dones que d’homes. Sobre aquesta qüestió, Cardeñosa diu que “pel que fa a la qüestió de per què hi ha més dones que homes amb perfils en xarxes socials, primer hauríem de tenir en compte que, de manera més genèrica, la població femenina és majoritària. Com veim a l’informe, a Facebook i Instagram hi ha més perfils femenins que masculins, al contrari que a Twitter. Alguns motius d’això, totalment subjectius, podrien ser la finalitat de cada xarxa social, juntament amb el seu disseny, la seva utilitat, la comunicació que s’aboca en cadascuna d’elles, etc.”.

Sobre altres factors que influeixen en aquestes estadístiques, Cardeñosa explica que la ubicació assenyalada pels perfils no sempre és l’autèntica “ja que fins i tot per moda o per reputació, les ciutats grans acumulen un nombre més elevat de perfils de persones que diuen que hi resideixen”, per la qual cosa Barcelona o Madrid, per exemple, podrien “robar” perfils a altres ciutats.

Des del Govern

L’Observatori Balear de la Societat de la Informació (OBSI), que depèn de la Fundació Bit i de la Conselleria de Vicepresidència del Govern de les Illes Balears, assegura que “molts d’usuaris senten que pertanyen a llocs on no viuen. Aquest tipus d’anàlisis ens dona informació sobre l’interès de les persones a geolocalitzar-se en un lloc i no en un altre. Barcelona pot ser un lloc més atractiu per geolocalitzar-ze que Palma, però no necessàriament ens dona informació sobre la taxa de perfils i, per tant, és possible que el nombre de perfils de residents a Palma sigui més alt”.

D’altra banda, l’OBSI recorda que “vàrem fer una anàlisi dels perfils de Twitter geolocalitzats a les Illes Balears i, per exemple, a l’illa d’Eivissa hi havia geolocalitzats molts de discjòqueis que només hi resideixen els mesos de juliol i agost, però ho tenen posat al seu perfil de Twitter. Eivissa podria parèixer la ciutat amb més perfils de Twitter de totes les Illes Balears i, atesa la realitat balear i la popularitat d’Eivissa podem extreure unes conclusions concretes, ja que després es varen analitzar aquests perfils i la majoria estaven relacionats amb el món de la música i de l’entreteniment”.

En qualsevol cas, l’observatori assenyala que “sense conèixer bé la metodologia de l’estudi es fa impossible fer-ne una anàlisi”, tot i que “el tema que planteja aquest estudi és interessant i tenim pensat reprendre’l quan ens sigui possible”.

Privacitat

En qualsevol cas, en comparació amb les principals ciutats de la Península, sembla que a Palma encara hi ha un percentatge de població que es resisteix a tenir perfils de Facebook, i que s’estimen més compartir la seva privacitat de manera personal, en persona, cara a cara, o en un petit cercle de confiança.

D’altra banda, crida l’atenció que el nombre d’usuaris de Twitter sigui tan baix i, sobretot, el nombre d’usuaris actius en relació amb la població total, i amb la importància que tant els mitjans de comunicació com els partits polítics i les institucions donen a les informacions que es comparteixen en aquesta xarxa social. Pel que fa a la plataforma Instagram, les dades del2017 mostren la seva consolidació a Ciutat.

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF