Mèdia 26/03/2020

L'Associació de mitjans locals reclama suport institucional davant la crisi pel coronavirus

L'AMIC-Illes Balears agrupa 35 capçaleres de proximitat

Ara Balears
1 min
L’ARA Balears es reinventa amb un nou setmanari

PalmaL'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació AMIC-Illes Balears ha emès un comunicat arran de la crisi del coronavirus i de les conseqüències que té per als mitjans de proximitat. L'entitat, que agrupa 35 capçaleres a les Illes –incloent-hi l'ARA Balears–, recorda que el periodisme és un servei públic que es fa amb "informació contrastada, veraç i elaborada" i que és imprescindible, però que ara rep un fort impacte a causa de l'aturada econòmica.

Per això, el sector reclama a les institucions de les Illes que es considerin els mitjans de proximitat "com un sector bàsic i estratègic" i que, per tant, se'ls suspengui el pagament d'impostos i cotitzacions, s'agilitin els tràmits dels expedients temporals de regulació d'ocupació per causa major, s'apliqui una moratòria de pagament de crèdits i es donin "ajuts a la reactivació de l'activitat per quan s'iniciï la recuperació". També demana que es paguin les subvencions i campanyes de publicitat institucional concedides, entre altres mesures. Tot seguit podeu llegir-ne el comunicat:

La premsa de proximitat, un bé essencial en risc

Aquesta crisi sanitària sense precedents, en la qual tots estam immersos, ens arriba en el pitjor moment. Els mitjans d’informació impresos i digitals i, en el nostre cas, la premsa de proximitat, que és el gran col·lectiu que representa l’AMIC-Illes Balears amb 35 capçaleres, ve d’uns anys en què estam patint la transformació del nostre negoci, fent molts sacrificis, invertint en nous models, cercant respostes difícils a un futur incert.

No hi ha dubte que som un veritable servei públic a la ciutadania, a les nostres comunitats. Sempre hem dit que la nostra riquesa rau en la diversitat i la proximitat. Les ciutadanes i ciutadans necessiten saber, ara més que mai i les dades d’audiència així ho demostren, què passa a prop seu, amb informació contrastada, veraç i elaborada per professionals que saben fer la seva feina, i que coneixen de primera mà la realitat. Ho saben els ciutadans i ho saben els col·lectius, les entitats socials, esportives i culturals, ho sap el comerç i les empreses de serveis de proximitat, ho saben els ajuntaments i les institucions.

Però se’ns presenta un gran repte: som imprescindibles com a instrument perquè els ciutadans i ciutadanes d’aquest país gaudeixin del dret de la informació, se sentin acompanyats i arrelats a una comunitat que no els deixa sols, que els explica el que passa. I nosaltres tenim el deure i l'obligació de no parar, de doblar els esforços com ho estam fent amb les nostres redaccions treballant des de casa, posant-nos al servei de les autoritats sanitàries, de les institucions i de les empreses de serveis.

Però, d’altra banda, l’economia, el motor que genera recursos, s’ha aturat, i per nosaltres del tot. Els ingressos de publicitat, que és del que vivim, han caigut dràsticament d’un dia per l’altre.

Davant d’aquest panorama, el sector reclama amb caràcter d’urgència per tal de mantenir el servei a la comunitat: que de cara a demanar ajuts se’ns consideri un sector bàsic i estratègic, com reconeix la llei, afectat de ple per aquesta crisi sanitària de la Covid-19, ja que nosaltres hem de continuar treballant sense ingressos; suspendre de manera imminent el pagament d’impostos i cotitzacions de la Seguretat Social per a empreses i autònoms; agilitar els tràmits dels ERTO per causa major, sense interpretacions ni restriccions, per tal de garantir uns serveis mínims; moratòria en el pagament de crèdits, sobretot en el retorn de capital; crèdits de bancs amb garanties públiques, agilitar la tramitació i concessió i relaxar-ne els paràmetres de risc; ajuts a la reactivació de l’activitat per quan s’iniciï la recuperació; accelerar el pagament de subvencions concedides i campanyes publicitàries institucionals, i per aquest any, ampliar els imports dels ajuts; i agilitar els tràmits per als ajuts estructurals del 2019 i obrir els de projectes.

Reclamam que les administracions, tant ajuntaments com Govern, consells insulars i organismes públics, utilitzin els mitjans d’informació com a vehicle de comunicació i publicitat, incrementant les insercions que ajudin a pal·liar la manca i caiguda de publicitat privada. Això, d’altra banda, serà una prova del seu compromís. Perquè el benestar d’una democràcia de qualitat es basa en el dret a la informació lliure i plural.

AMIC-Illes Balears

Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació - Illes Balears

stats