Una vaga de camioners porta el caos al Brasil

La protesta bloqueja aeroports i petrolieres, i dificulta la distribució d'aliments a tot el país

El Brasil, un país de dimensiones continentals que representa la novena economia del planeta, ha frenat en sec. Sis dies seguits de vaga dels camioners, promoguda per la patronal del transport, han paralitzat per complet el gegant sud-americà. La protesta ha fet aflorar les febleses logístiques d’un país que pateix amb el dèficit d’infraestructures i les del govern de Michel Temer, a la defensiva, sense capacitat de reacció i empetitit per les acusacions de corrupció.

Aquest dissabte, fins a 18 aeroports, entre els quals el de Brasília, un dels 'hubs' de la regió, estaven sense combustible. Es comptabilitzaven gairebé 600 talls a la xarxa viària. Era el reflex de l’incompliment de l’acord tancat dijous a la nit entre l’executiu i les patronals del transport.

L’anunci del govern federal d’aplicar multes milionàries als camions aturats i de fer servir l’exèrcit i diversos cossos policials per garantir la circulació de camions que surten de les refineries ha tingut un impacte nul.

Crisi 'a la veneçolana'

Gasolineres tancades arreu, talls de carreteres, grans superfícies comercials racionant la venda d’alguns productes frescos, reducció de la flota d’autobusos, escombraries començant a acumular-se a les grans ciutats, productors agrícoles llençant milers de litres de llet o escorxadors parats a tot el país són el reflex d’una crisi a la veneçolana', que és el gran temor de l’imaginari col·lectiu de la dreta brasilera.

En un principi el motiu de la vaga era protestar contra l’augment del gasoil (un 20% entre el 30 de març i el 15 d’abril), reflex de la tendència internacional del preu del petroli que l’estatal pública, Petrobras, segueix des de la caiguda per un 'impeachment', el 2016, de Dilma Rousseff. Precisament, una de les grans crítiques dels sectors conservadors i del mercat financer a l'últim govern del Partit dels Treballadors (PT) és que no apliqués el lliure mercat en el preu dels combustibles, ja que tallava els beneficis de la companyia a la borsa.

Malgrat tot, la vaga amaga una protesta d’un sector estratègic de l’economia brasilera –hi ha un milió de camioners–, que demana una reducció de la càrrega impositiva sobre els preus dels combustibles i que no n’ha tingut prou amb l’acord del govern federal de congelar el preu del dièsel durant 10 dies.

El caos que s’ha apoderat del país arriba en un any electoral clau. Lula da Silva, empresonat des del 7 d’abril, segueix encapçalant tots els sondeigs i es manté una incertesa mai vista fins ara sobre qui pot imposar-se a les presidencials i legislatives d’octubre. Els analistes assenyalen que la sensació de descontrol generada per la vaga afavoreix, i molt, el candidat de l ’extrema dreta, el militar a la reserva Jair Bolsonaro, que ja té el 24% de la intenció de vot.

EDICIÓ PAPER 13/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF