Migracions

Decathlon atura la venda de caiacs a Calais perquè els migrants no els facin servir per endinsar-se en el canal de la Mànega

L'empresa diu que vol evitar que usin material esportiu per la perillosa travesses

3 min
Els vaixells inflables utilitzats pels migrants per creuar el canal des de França s'emmagatzemen en un recinte policial de Dover

BarcelonaDecathlon ha deixat de vendre barques i caiacs a les seves botigues del nord de França després de la mort de diversos migrants al canal de la Mànega quan intentaven arribar a Anglaterra en embarcacions precàries.

En les últimes setmanes, set persones que s'havien endinsat al mar han desaparegut en les aigües que separen Calais de Dunkerque; les últimes, dijous passat en un caiac. La premsa local s'ha fet ressò de com els migrants intentaven comprar armilles salvavides, rems o fins i tot una embarcació lleugera als establiments de la multinacional d'equipament esportiu. A principis d'aquest mes un socorrista amb experiència de rescats a la zona va denunciar a les xarxes socials que havia vist refugiats comprant "canoes inflables i armilles" a Decathlon.

Vista de l'interior d'un Decathlon a França.

El diari local La Voix du Nord va demanar explicacions a les autoritats i a la companyia. La prefectura va explicar que no tenia previst prohibir la venda presencial ni online d'aquests productes, a diferència del criteri que ha seguit en el cas del combustible, en què sí que s'ha prohibit a les gasolineres omplir bidons. Fonts policials apuntaven que hi ha obstacles jurídics a l'hora de prohibir la venda d'embarcacions lleugeres i que, a més, la mesura tindria una dubtosa eficàcia, ja que aquest tipus de material es troba fàcilment en plataformes de venda online.

La resposta de l'empresa ha sigut inèdita: "L'augment recent dels intents de travessa ha portat efectivament els nostres equips de Decathlon Calais a plantejar-se quina postura hem de tenir sobre la venda de productes que poden ser desviats del seu ús esportiu i utilitzar-se com embarcacions per creuar la Mànega. D'acord amb els nostres equips, a partir d'ara procurarem no permetre la compra d'embarcacions –sobretot caiacs– que podrien posar en perill la vida de les persones que les fessin servir per a la travessa", ha argumentat el diari als serveis de premsa. "Sempre hem estat compromesos en evitar que els nostres clients corrin riscos en l'ús dels nostres productes, siguin quines siguin les circumstàncies". Els caiacs van ser retirats divendres de la botiga de Calais, però l'empresa continuarà oferint armilles, rems i proteccions tèrmiques.

Barques de joguina, neumàtics i caiacs: els recursos dels més pobres

Els migrants que no tenen diners o no poden esperar a reunir-los per pagar les màfies es veuen abocats a llançar-se al mar amb gairebé qualsevol cosa que floti: caiacs, barques neumàtiques de joguina, motos d'aigua o fins i tot planxes de pàdel. Un caiac inflable de tres places pot costar uns 300 euros. Passa el mateix en les aigües que separen Espanya del Marroc, entre els migrants que intenten arribar per mar a Ceuta o Melilla o fins i tot a la Península creuant els 14 quilòmetres de l'estret de Gibraltar. És el cas de Dembo Fathy, entrevistat per aquest diari a Barcelona fa dos anys, que va ser rescatat a l'Estret en una barca de joguina.

Fonts de Decathlon han explicat a l'ARA que no es plantegen fer el mateix a les botigues del nord del Marroc, des d'on els migrants intenten arribar a Espanya creuant l'estret de Gibraltar. "La situació que es viu a la zona ha portat els nostres equips de Decathlon Calais, Grande-Synthe, Le Touquet-Paris-Plage i Boulogne-sur-Mer (tots al nord de França) a suspendre la venda de productes que podrien fer-se servir per creuar el Canal de la Mànega en comptes de per la seva aplicació esportiva", ha detallat la companyia, que ha subratllat que es tracta d'una "iniciativa local", només a aquesta zona.

Els vaixells inflables utilitzats pels migrants per creuar el canal des de França s'emmagatzemen en un recinte policial de Dover

Si en general localitzar les pasteres a l'aigua és molt difícil per als equips de rescat, quan es tracta d'aquest tipus d'embarcacions tan petites és com trobar una agulla en un paller. En zones amb corrents marins, a més, és molt fàcil que acabin en zones allunyades de les rutes dels vaixells comercials o de pesca.

La mesura coincideix amb un repunt de les arribades: segons el ministeri de l'Interior britànic, dijous es van detectar 1.185 persones en petites embarcacions, una xifra rècord. Segons el prefecte marítim francès, entre gener i agost 15.400 persones han intentat creuar el Canal, i 3.500 d'elles han sigut interceptades i retornades a França. El 2020 van ser en tot l'any 9.500 els que es van tirar al mar, i el 2019 van ser 2.300.

Campament desmantellat

Dimarts la policia francesa va desmantellar el principal camp des d'on els migrants esperen l'oportunitat de creuar el Canal, en plena escalada de la tensió amb Londres per qui ha de fer el control, que es barreja amb la disputa sobre la pesca. El ministre de l'Interior francès, Gérald Darmarin, va parlar dilluns amb la seva homòloga britànica, Priti Patel, després d'advertir-la públicament que deixin d'utilitzar-los "com a sac de boxa en les seves disputes interiors".

stats