L'advocat general de la UE diu que l'etiquetatge ha d'informar dels productes de territoris ocupats per Israel

Considera que el consumidor té dret a conèixer aquesta procedència per consideracions ètiques

¿Produït a Israel o als territoris ocupats? La Unió Europea ja va aprovar el 2015 una directiva en què considerava que els productes que s'hagin fabricat en territori palestí ocupat per Israel no poden ser etiquetats com a productes israelians, però és una política que encara porta cua. El 2016 França va aprovar un dictamen en aquesta línia que exigia que els productes alimentaris que provenen d'assentaments han de ser etiquetats perquè quedi clar aquest origen. Aleshores una empresa especialitzada en l'explotació de vinyes en territoris ocupats va recórrer el cas, que va arribar a la justícia europea. Aquest dijous, l'advocat general del Tribunal de Luxemburg, Gerald Hogan, ha conclòs que el dret de la Unió sí que exigeix que aquest etiquetatge quedi clar. Al mateix temps, però, creu que els estats no poden exigir a les empreses mesures addicionals en l'etiquetatge en aquest sentit. Les conclusions de l'advocat general són una recomanació al Tribunal de Justícia de la Unió Europea prèvia a la seva sentència, que no és vinculant, però que se segueix en la gran majoria dels casos.  

Hogan argumenta en les seves conclusions que la necessitat que els productes deixin clar en les etiquetes que provenen de territoris ocupats per Israel és necessari sota "consideracions ètiques". Creu que de la mateixa manera que molts consumidors europeus es negaven a adquirir productes de Sud-àfrica abans del 1994, durant l'apartheid, els consumidors actuals poden rebutjar pels mateixos motius els aliments que provenen d'un determinat país perquè, per exemple, no és democràtic o perquè defensa determinades idees polítiques o socials que poden resultar discutibles o inacceptables per al consumidor. 

¿Produït a Israel o als territoris ocupats?

En el cas de l'ocupació il·legal per part d'Israel de territoris palestins, l'advocat del tribunal europeu considera que els consumidors poden rebutjar comprar-ne productes per aquests motius. Creu que és suficient destacar que una infracció del dret internacional, com la que comet Israel, constitueix un motiu ètic suficient per exigir que s'informi del seu lloc d'origen. 

Entre els motius pels quals el tribunal considera que Israel infringeix el dret internacional destaca per exemple la vulneració del dret a l'autodeterminació del poble palestí amb la política d'ocupació de territoris palestins per part d'Israel. A més, el tribunal destaca que ja al 2010 va declarar en sentència que calia fer una distinció clara entre els productes que provenen de Cisjordània i els que provenen d'Israel. 

En la qüestió prejudicial que va plantejar la justícia francesa al TJUE també es demanava si els estats membres podien establir mesures nacionals per exigir especificacions addicionals com ara que s'etiqueti el producte originari d'un dels territoris ocupats per Israel des del 1967. En aquest cas, l'advocat general apunta que les mesures nacionals sobre indicacions obligatòries només es poden justificar per motius de "qualitat" del producte. Per això no creu que els estats membres de la UE puguin exigir a través del seu propi reglament que s'etiqueti un producte originari d'un dels territoris ocupats o el fet que provingui d'un assentament israelià. Considera que ja és el dret de la Unió qui exigeix que s'especifiqui si un producte prové de territori ocupat. 

Ara fa un mes, la Comissió Europea, que té plenes competències en l'àmbit comercial, va rebutjar una iniciativa ciutadana europea en què es demanava justament aturar el comerç de productes amb territoris ocupats per Israel argumentant que no era de la seva competència. En la seva recomanació d'aquest dijous, l'advocat general del TJUE deixa clar que Israel està incomplint el dret internacional ocupant territoris palestins i recomana al tribunal que en la seva sentència deixi clar que l'etiquetatge ha d'incloure aquesta informació. 

EDICIÓ PAPER 14/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF