L’ONG Sea Watch desobeeix Salvini i vol atracar a Itàlia

La nau porta a bord 42 nàufrags que esperen port des del 12 de juny

A cinc quilòmetres mar endins espera el vaixell de l’ONG alemanya Sea Watch amb 42 persones a bord que va rescatar el passat 12 de juny d'una barca de cautxú davant de les aigües de Líbia. Durant aquest temps, l'embarcació ha esperat instruccions per conduir els nàufrags a un lloc segur però Itàlia manté la seva negativa a donar-li permís i només va autoritzar a l'evacuació d'11 persones del passatge perquè necessitaven atenció hospitalària. Farta d'esperar i davant de la situació d'"emergència" a l'interior de la nau, la capitana Carola Rackete, va posar ahir dimecres a la nit rumb cap a l'illa de Lampedusa, ja en aigües italianes, violant així la legislació vigent i fent enrabiar el xenòfob Matteo Salvini, ministre de l'Interior i vicepresident italià.

En un comunicat, però, l’ONG va justificar la seva acció argumentant que la situació dels nàufrags és “més desesperada que mai”, i que, per tant, la capitana es va veure obligada a entrar al mar d’Itàlia sota la llei d’emergència, ja que no hi ha cap port segur que vulgui acollir-los. La nau es manté a cinc quilòmetres mar endins de l’illa italiana de Lampedusa, sense saber ben bé quin seria el seu destí, esperant instruccions.

Nova pugna entre Salvini i les ONG pel rescat d'una pastera al Mediterrani

“Cap institució europea està disposada a assumir la responsabilitat i defensar la dignitat humana a la frontera d’Europa al Mediterrani. És per aquest motiu que hem d’assumir la responsabilitat nosaltres mateixos. Entrem en aigües italianes perquè no tenim cap altra opció per garantir la seguretat dels nostres hostes, els drets bàsics dels quals han sigut violats durant massa temps”, va defensar el president de Sea Watch. La capitana del vaixell, l’alemanya Carola Rackete, ja havia advertit que violaria la prohibició imposada per Itàlia, que pot comportar multes de fins a 50.000 euros, el decomís de la nau i conseqüències penals.

Com ja és costum, Salvini no va trigar a reaccionar a través del seu compte de Facebook. El missatge va ser contundent: tant la capitana com l’ONG “en pagaran les conseqüències”, i el seu govern farà tot el possible perquè l’embarcació no arribi a Lampedusa. “Itàlia no és una agència de viatges i les fronteres nacionals no depenen de les decisions particulars d’un comandant”, va etzibar. A Twitter, el vicepresident i líder de l'ultra Lliga va qüestionar que una ciutadana alemanya desafiï la legislació italiana. "Per és que tots els que neixen "blancs, alemanys i rics" han de venir a tocar les pilotes a Itàlia, m'equivoco??? Què pensa el govern de Berlín? És normal que un dels seus ciutadans ens vingui i digui: no m'importen les lleis italianes?

El 'Sea Watch 3' va rescatar davant de la costa de Líbia 53 persones que anaven a bord d'una barca. Onze dels nàufrags van poder ser evacuats a terra per ser atesos en hospitals italians però la resta continuaven esperant un port segur des del 12 de juny en aigües internacionals. La capitana Rackete  va justificar la seva decisió d'entrar a port perquè el passatge està "esgotat" després de tants dies en les males condicions que ofereix un vaixell.

El senador i capità de Marina Gregorio de Falco, que va pertànyer al populista Moviment 5 Estrelles -soci de Salvini al govern de Roma- ha sortit en defensa de la seva col·lega, l’alemanya Carola Rackete, de qui ha dit que és l'única autoritat responsable per avaluar en cada moment les condicions del passatge i del vaixell. Per a aquest oficial, la professional exhibeix "una alta dignitat moral" a diferència del ministre de l'Interior que amb el bloqueig dels ports als vaixells de rescat perpetra un acte d '"incivilitat legal i inhumanitat", ha escrit al seu compte de Facebook. 

Salvini ha respost en una entrevista a l'emissora cristiana Radio Crc i ha assegurat que estarà "content" si un jutge ordena el bloqueig del 'Sea Watch 3', de bandera holandesa, i deté la capitana, a qui ha subratllat que amb els 15 dies que fa que espera port hauria pogut "anar i tornar" a Alemanya o els Països Baixos i desembarcar les 42 persones rescatades.

EDICIÓ PAPER 13/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF